Vrouwen in de postzegelhandel
Waar zijn de vrouwen?

Foto: Ruud van Capelleveen, PostNL op Postex 2013
Een glimlach opent deuren die anders gesloten blijven. Klanten vinden het geweldig als zij worden geholpen door iemand die vreugde en blijheid uitstraalt. Een verkoper die kijkt of hij al het wereldleed moet oplossen zal weinig verkopen. Verzamelaars zijn gevoelig voor dit soort signalen. Vooral vrouwen zijn oplettende klanten. Zij zien onmiddellijk dat uw das scheef zit of dat u vanmorgen bij het scheren een plukje heeft overgeslagen. Bij een vrouw moet alles altijd perfect geregeld zijn. Zij zijn veel kritischer dan mannen: alles moet kloppen.Hoe komt het, dat we in de filatelie zo weinig vrouwen tegenkomen? Komt dit omdat mannen vrouwen niet begrijpen, vrouwen moeilijk kunnen aanzetten om te verzamelen en ons verkoopverhaal en onze verkoopmethoden tekort schieten?
Faith Popcorn
Jaren geleden las ik een boek van de Amerikaanse reclamedeskundige Faith Popcorn. Zij beschreef in 'Evalutie' acht verkoopwetten om vrouwen te overtuigen:Omweg
De vierde waarheid van Faith Popcorn is voor u misschien moeilijk te realiseren: richt u op haar perifere gezichtsveld. Hiermee bedoelt de reclamedeskundige dat een vrouw een grotere weerstand heeft tegen agressieve reclame. Een sociale aanpak, gericht op haar leefomgeving, werpt meer vruchten af. Denk hierbij aan een Facebook-pagina, een speciale bijeenkomst of een artikel in een tijdschrift. De grootste supermarktketen van Nederland doet dit met een tijdschrift met recepten en kooktips. Via de omweg van een recept, de periferie, lokt de supermarkt de klant naar de kern, de kassa.Ook de inrichting van uw winkel of verkoopstand is belangrijk voor vrouwen. Alles doet er toe, schreef Faith Popcorn. De aankleding en uitstraling van uw winkel bepaalt uw verkoop. Bloemen, koffie en catering zijn minder functioneel, maar dragen wel bij aan uw omzet. Deze elementen versterken de informele ontmoeting met de vrouw. Ook hier geldt: via een omweg komt u bij uw doel.
Sociale media
Faith Popcorn beschreef de invloed van vrouwen op hun dochters. Ook mannen zijn geneigd om hun ervaringen over te brengen, maar zij zijn hierbij minder dwingend. Een vrouw is veel meer geneigd om haar ervaring te delen met een dochter of vriendin. Dit kunt u ook zien in de sociale media. Vrouwen helpen elkaar, terwijl mannen vooral negatief commentaar geven.Vindt u onze artikelen interessant?
Leest u graag over postzegels?Mis niets: Lees de belangrijkste artikelen van Filahome in onze reeks Verzamelwoede.
Postzegels kopen en verkopen: tips waarmee u geld verdient

Postzegels kopen en verkopen
Meer informatie Postzegelhandel
PostzegelhandelPostzegels verkopen is ook een vak
Onderhandelen is een kunst
Een typisch verkoopgesprek
Verkopen via Marktplaats en eBay
Daalt de prijs van postfris Nederland?
Funshoppen in de postzegelhandel
Probleem zelfklevende postzegels
Naam in de postzegelhandel
Met vertrouwen postzegels kopen : Externe factoren
Verzamelwoede 4

Bekijk: Verzamelwoede 4
Verzamelwoede 3

Bekijk: Verzamelwoede 3
Verzamelwoede 2

Bekijk: Verzamelwoede 2
Verzamelwoede 1

Bekijk: Verzamelwoede 1