Funshoppen in de postzegelhandel
Crisis en de postzegelhandel
In tijden van tegenspoed besteden mensen meer tijd aan hun hobby. Zij vluchten uit de werkelijkheid en vinden rust in de vrijetijdsbesteding. Een economische crisis is daardoor niet slecht voor verkopers van postzegels en postzegelbenodigdheden.Vergrijzing
Ook de vergrijzing in de filatelistische wereld, kan positief voor u uitwerken. Houdt daar rekening mee bij het samenstellen van uw aanbiedingen. Spreek uw bejaarde klanten niet aan als kinderen. Informeer ze goed en uitgebreid. Eerlijkheid wordt altijd beloond.Crisis biedt ook kansen
Veel bedrijven hebben de neiging om hun reclamebudgetten terug te schroeven als zij in de krant een bericht lezen over de kwakkelende economie en tegenvallende verkopen in de detailhandel. Hoewel de detailhandel het lastig heeft, hoeft dit niet te betekenen dat ook u minder verkoopt.Onlangs sprak ik een via Marktplaats verkopende handelaar die vertelde dat hij het nog nooit zo druk had gehad. Hij verkocht artikelen die vallen in het hobbysegment. Zijn doelgroep bestond uit hobbyisten van vijftig jaar en ouder. Deze groep heeft doorgaans voldoende inkomen en de kinderen zijn het huis uit. Hierdoor blijft er voldoende geld over voor een hobby.
Vrije tijd
Een vergrijzende markt heeft voor- en nadelen. Het grootste nadeel is dat de markt opdroogt aan de onderzijde en het aantal verzamelaars afneemt. Het hebben van veel vrije tijd is een ander belangrijk nadeel. Kopers hebben alle tijd om alle aanbiedingen te vergelijken. Elke verkoper weet dat hij meer verdient aan een klant met haast. De haastige kant besteedt geen tijd aan voorwaarden en let minder op kwaliteit en prijs.Funshoppen
De senior op het internet heeft zich ontpopt als een uitgebreid vergelijkende koper. De zoektijd staat soms niet meer in verhouding tot het behaalde voordeel. De senior ziet het kopen niet als een kostenpost, maar als een vrijetijdsbesteding. Het is een leuke manier om de dag door te komen. Bejaarden zijn funshoppers geworden. Een belangrijk kenmerk van het funshoppen - een Engelse term die verband legt tussen plezier en winkelen - is dat gewinkeld wordt zonder concreet doel. Hoewel de gezelligheid voorop staat, geeft de consument tijdens het funshoppen veel geld uit.Hoe speelt u hierop in? Plaats verschillende aanbiedingen van een postzegel of envelop naast elkaar, want geen postzegel is precies gelijk. Maak verschillende samenstellingen met hetzelfde onderwerp. Kortom: zorg ervoor dat de klant kan vergelijken en kiezen.
Vindt u onze artikelen interessant?
Leest u graag over postzegels?Mis niets: Lees de belangrijkste artikelen van Filahome in onze reeks Verzamelwoede.
Postzegels kopen en verkopen: tips waarmee u geld verdient
is geschikt voor elke postzegelverzamelaar; of u nu net bent begonnen of al jaren verzamelt, met de tips in deze uitgave kunt u goedkoper of meer verzamelen.Postzegels kopen en verkopen
Meer informatie Postzegelhandel
PostzegelhandelProbleem zelfklevende postzegels
Naam in de postzegelhandel
Met vertrouwen postzegels kopen : Externe factoren
Met vertrouwen postzegels kopen
Postzegelveiling: Prijsontwikkeling
Ongeschikte postzegels
Veilingmeester op een postzegelveiling
Ongewenste uitgiften in de filatelie
Verzamelwoede 4
Sinds de verschijning van de vorige bundel in de serie verzamelwoede in 2015 heeft Ruud van Capelleveen honderden artikelen over postzegels, het verzamelen van postzegels en de postzegelhandel geschreven. De beste honderd artikelen uit deze jaren werden opgenomen in zijn nieuwe bundel met 'verzamelwoedes'. Voor 'Verzamelwoede 4' selecteerde Ruud van Capelleveen ook een aantal artikelen over de postzegelhandel die niet eerder werden gepubliceerd. Deze artikelen kunnen beschouwd worden als een aanvulling van zijn succesvolle uitgave 'Postzegels kopen en verkopen'.Bekijk: Verzamelwoede 4
Verzamelwoede 3
Deze bundel bevat honderd columns over postzegels en het verzamelen van filatelistische stukken. Deze columns bestrijken een breed spectrum van de filatelie: naast een groot aantal achtergrondverhalen over basisbegrippen voor postzegelverzamelaars bevat Verzamelwoede 3 ook een aantal stukken waarin Ruud van Capelleveen zijn licht laat schijnen over postzegels, eerstedagenveloppen en allerlei andere onderwerpen die interessant zijn voor de waarachtig geïnteresseerde postzegelverzamelaar.Bekijk: Verzamelwoede 3
Verzamelwoede 2
In deze bundel staat veel praktische informatie voor de postzegelverzamelaar. Een aantal van deze artikelen zijn voortgekomen uit de vele vragen die de auteur ontving. Na het lezen van deze bundel zal elke verzamelaar van postzegels geïnspireerd raken en verrijkt met nieuwe inzichten nog meer genieten van deze prachtige hobby.Bekijk: Verzamelwoede 2
Verzamelwoede 1
De filatelistische auteur Ruud van Capelleveen informeert de Nederlandse en Belgische verzamelaar al meer dan 25 jaar. Hij is een enthousiaste verzamelaar. Maar ook een filatelist die ongezouten zijn mening geeft over het verenigingsleven en het beleid van de postdiensten.Bekijk: Verzamelwoede 1