Postzegels kopen: Onderhandelen is een kunst
Eerlijkheid kost geld
De grootste winst maakt een postzegelhandelaar als hij een verzameling koopt van een particulier die niet goed op de hoogte is van het prijsniveau in de markt. Een postzegelhandelaar is gewend om te onderhandelen en kent de markt. Omdat hij daar zo bedreven in is, verkopen verzamelaars hun verzameling meestal voor een te lage prijs. Eerlijke mensen zijn altijd in het nadeel tijdens een verkoopproces. Zij zijn geneigd om genoegen te nemen met een te lage prijs. Morele waarden zorgen altijd voor een slecht onderhandelingsresultaat.Uitgangspunt
Er zijn tegengestelde belangen: een postzegelhandelaar wil inkopen voor een zo laag mogelijke prijs. Hij heeft er geen belang bij dat u een goede prijs voor uw postzegels ontvangt. De waarde van uw verzameling speelt geen ondergeschikte rol. De verkoper wil achterhalen wat uw minimumprijs is. Hij zal geen cent extra betalen. Het gaat er immers niet om wat uw verzameling waard is, maar wat de gek er voor moet betalen.Compromis
Een onderhandeling is een proces waarin twee personen door middel van voorstellen proberen tot een overeenkomst te komen. Als u zich verdiept in dit onderwerp ontdekt u dat de twee onderhandelingsbenaderingen bestaan: de distributieve en de integratieve onderhandeling. Van een integratieve onderhandeling is sprake als onderhandelaar de intentie heeft om tot een compromis te komen. Een dergelijke benadering is meestal gericht op een langdurige samenwerking, zoals in een gezinssituatie, waarbij men streeft naar een oplossing van een probleem.Onderhandelingsproces
In een zakelijk gesprek gaat het er anders aan toe. In de handel past men meestal de distributieve onderhandelingstechniek toe. De korte termijn en het eigen voordeel bepalen de vorm van het onderhandelingsproces. Hierbij wil de ene onderhandelaar het winnen van de andere partij. De handelaar wil een zo hoog mogelijke verkoopprijs en een zo laag mogelijke inkoopprijs.Loven en bieden
Een onderhandelingsproces bestaat uit een reeks voorstellen en tegenvoorstellen. We spreken ook wel van loven en bieden. In de praktijk zal elk volgend bod dichter bij de wens van de andere partij komen te liggen. Een slimme onderhandelaar noemt nooit als eerste een prijs. Hij zal het gesprek altijd zo weten te draaien dat hij het openingsbod overlaat aan de tegenpartij. Als u toch gedwongen wordt om een openingsbod te doen, moet u er rekening mee houden dat dit niet het eindbod is: u schept onderhandelingsruimte. U begrijpt, dat u vooraf al een realistische doelprijs in uw hoofd moet hebben.Resultaat
De verkoper zal zich winnaar voelen als hij een goede prijs denkt te hebben ontvangen. Hij weet misschien niet dat hij een veel te lage prijs heeft bedongen en kan dus ook verliezer zijn. Een handige postzegelhandelaar zal proberen om een zo laag mogelijke prijs te betalen en hij zal er tegelijkertijd naar streven om de verkoper laten denken dat hij blij mag zijn met de opbrengst.De onderhandeling hoeft niet persé te eindigen in een verkoop. Misschien komt u volgende week een handelaar tegen die wel een eerlijke prijs wil betalen voor uw postzegelverzameling.
Vindt u onze artikelen interessant?
Leest u graag over postzegels?Mis niets: Meld u NU aan en ontvang Gratis onze Filahome Nieuwsbrief Postzegels en Filatelie
Postzegels kopen en verkopen: tips waarmee u geld verdient
is geschikt voor elke postzegelverzamelaar; of u nu net bent begonnen of al jaren verzamelt, met de tips in deze uitgave kunt u goedkoper of meer verzamelen.Postzegels kopen en verkopen
Meer informatie Postzegelhandel
PostzegelhandelEen typisch verkoopgesprek
Verkopen via Marktplaats en eBay
Daalt de prijs van postfris Nederland?
Funshoppen in de postzegelhandel
Probleem zelfklevende postzegels
Naam in de postzegelhandel
Met vertrouwen postzegels kopen : Externe factoren
Met vertrouwen postzegels kopen
Postzegelveiling: Prijsontwikkeling
Leestip
Neem een gratis abonnement op de Filahome nieuwsbrief over postzegels. Een nieuwsbrief met filatelistische tips die elke verzamelaar wil lezen.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij verzamelaars van postzegels
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Nieuwsbrief over Postzegels en Filatelie
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Nieuwsbrief over Postzegels en Filatelie
Verzamelwoede 4
Sinds de verschijning van de vorige bundel in de serie verzamelwoede in 2015 heeft Ruud van Capelleveen honderden artikelen over postzegels, het verzamelen van postzegels en de postzegelhandel geschreven. De beste honderd artikelen uit deze jaren werden opgenomen in zijn nieuwe bundel met 'verzamelwoedes'. Voor 'Verzamelwoede 4' selecteerde Ruud van Capelleveen ook een aantal artikelen over de postzegelhandel die niet eerder werden gepubliceerd. Deze artikelen kunnen beschouwd worden als een aanvulling van zijn succesvolle uitgave 'Postzegels kopen en verkopen'.Bekijk: Verzamelwoede 4
Verzamelwoede 2
In deze bundel staat veel praktische informatie voor de postzegelverzamelaar. Een aantal van deze artikelen zijn voortgekomen uit de vele vragen die de auteur ontving. Na het lezen van deze bundel zal elke verzamelaar van postzegels geïnspireerd raken en verrijkt met nieuwe inzichten nog meer genieten van deze prachtige hobby.Bekijk: Verzamelwoede 2
Verzamelwoede 3
Verzamelwoede 3 bevat honderd columns over postzegels en het verzamelen van filatelistische stukken. Deze columns bestrijken een breed spectrum van de filatelie: naast een groot aantal achtergrondverhalen over basisbegrippen voor postzegelverzamelaars bevat Verzamelwoede 3 ook een aantal stukken waarin Ruud van Capelleveen zijn licht laat schijnen over postzegels, eerstedagenveloppen en allerlei andere onderwerpen die interessant zijn voor de waarachtig geïnteresseerde postzegelverzamelaar.Bekijk: Verzamelwoede 3