Reclame op postzegels
Effect van massamedia
In onze tijd is reclame alom aanwezig, maar ook vroeger kon men er wat van. Verschillende postdiensten experimenteerden in het begin van de twintigste eeuw met reclame-uitingen in combinatie met een postzegel, nadat Nieuw-Zeeland in 1873 dit pad geëffend had. De reclame kreeg na de Eerste Wereldoorlog nieuw elan, toen het effect van de massamedia werd ontdekt. Postzegels met een politieke boodschap worden propagandazegels genoemd.Frankrijk
In Frankrijk verschenen in de jaren twintig van de vorige eeuw reclamevignetjes in postzegelboekjes. Bij dit artikel ziet u een afbeelding van de nu redelijk zeldzame postzegel met een aanhangsel uit een postzegelboekje met de firmanaam Minéraline. Deze 'Zaaister' verscheen in de jaren 1924-1926 in boekjes. Naast de reclame van bestaan er ook met reclame voor het medicijnmerk Ovules Phena.Let op de prachtige maner waarop met de lettertekens werd gespeeld. Dit is een typisch verschijnsel in de reclame uit die jaren.
Italië
In Italië verschenen tussen 1924 en 1925 postzegelboekjes, waarbij de postzegels van een aanhangsel waren voorzien, waarop reclame was aangebracht voor verschillende gebruiksartikelen. Het aanhangsel, niet door een perforatielijn van het zegel erboven gescheiden, had dezelfde grootte als de postzegel en werd meestal met postzegel op de brief geplakt. Zo konden de Italianen kennismaken met Columbia grammofoonplaten en Campari.De postzegels met reclame-aanhangsel kenden echter maar een kort leven. Vooral bedrijven wilden de postzegels niet gebruiken, omdat ze daarmee tevens reclame maakten voor andere firma's.
Propaganda en reclame op postzegels
Op de eerste postzegels uit de negentiende eeuw werden meestal staatshoofden en staatswapens afgebeeld. Later kwam men tot het besef dat de ruimte ook gebruikt kon worden om reclame voor het land te maken en werd de 'plaatjeszegel' ontwikkeld.Propaganda en reclame op postzegels
Vindt u onze artikelen interessant?
Leest u graag over postzegels?Mis niets: Lees de belangrijkste artikelen van Filahome in onze reeks Verzamelwoede.
Postzegels kopen en verkopen: tips waarmee u geld verdient
is geschikt voor elke postzegelverzamelaar; of u nu net bent begonnen of al jaren verzamelt, met de tips in deze uitgave kunt u goedkoper of meer verzamelen.Postzegels kopen en verkopen
Lees verder: meer over postzegels
AanhangselWaarde van postzegels
Postzegels kopen
Zegelsoorten
Postzegels kopen en verkopen
Postzegels kopen en verkopen: tips waarmee u geld verdient, is geschikt voor elke postzegelverzamelaar; of u nu net bent begonnen of al jaren verzamelt, met de tips in deze uitgave kunt u goedkoper of meer verzamelen.Postzegels kopen en verkopen
Verzamelwoede 4
Sinds de verschijning van de vorige bundel in de serie verzamelwoede heeft Ruud van Capelleveen honderden artikelen over postzegels, het verzamelen van postzegels en de postzegelhandel geschreven. De beste honderd artikelen uit deze jaren werden opgenomen in zijn nieuwe bundel met 'verzamelwoedes'. Voor 'Verzamelwoede 4' selecteerde Ruud van Capelleveen ook een aantal artikelen over de postzegelhandel die niet eerder werden gepubliceerd. Deze artikelen kunnen beschouwd worden als een aanvulling van zijn succesvolle uitgave 'Postzegels kopen en verkopen'.Bekijk: Verzamelwoede 4
Verzamelwoede 3
Deze bundel bevat honderd columns over postzegels en het verzamelen van filatelistische stukken. Deze columns bestrijken een breed spectrum van de filatelie: naast een groot aantal achtergrondverhalen over basisbegrippen voor postzegelverzamelaars bevat deze bundel ook een aantal stukken waarin Ruud van Capelleveen zijn licht laat schijnen over postzegels, eerstedagenveloppen en allerlei andere onderwerpen die interessant zijn voor de waarachtig geïnteresseerde postzegelverzamelaar.Bekijk: Verzamelwoede 3
Bekijk ook
Verzamelwoede 2Verzamelwoede 1


