Beleid PostNL zorgt voor grote woede
Afscheid van de verzamelaar
PostNL 2016: Doutzen: mode en muze
PostNL stelt steeds minder belang in postzegelverzamelaars. In december 2016 nam Julius Vermeulen afscheid van het postbedrijf. Zijn positie werd wegbezuinigd. Vermeulen was verantwoordelijk voor het postzegelontwerpbeleid van PostNL. De verzamelaar is niet belangrijk meer voor PostNL. Dit blijkt ook uit het feit dat het bedrijf geen moeite meer doet om postzegels op pakketten en aangetekende brieven af te stempelen. De postzegels worden nu met een pen bekrast en zijn daardoor voor verzamelaars niet meer interessant.Dienst Esthetische Vormgeving
Het is te verwachten dat de postdienst in de toekomst minder aandacht zal schenken aan de kwaliteit van postzegels. Julius Vermeulen was de laatste adviseur visuele communicatie van PostNL. Hij was na het opdoeken van de Dienst Esthetische Vormgeving in de jaren negentig de enige bij PostNL die belast was met de instandhouding van de kwaliteit van de nieuwe postzegeluitgaven. Met de opheffing van de Dienst Esthetische Vormgeving ging twintig jaar geleden veel kennis verloren. Deze afdeling was vanaf de jaren dertig verantwoordelijk voor alles waarmee het Staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie (PTT) naar buiten trad.Julius Vermeulen
Julius Vermeulen heeft bijna dertig jaar gewerkt als adviseur bij PostNL. Hij studeerde grafische vormgeving aan de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem (ArtEz). Van 1999 tot 2003 was hij ook commissielid van het Fonds BKVB. Vermeulen was in 2006 curator van de tentoonstelling 'Kunst per Post' in Museum Escher in het Paleis in Den Haag. Julius Vermeulen adviseerde en ontwierp ook een aantal postzegels voor PostNL, zoals Karel Appel (2006), Kinderpostzegels 2014 en Kinderpostzegels 2015. Hij was ook verantwoordelijk voor de beste postzegelserie van 2016: Doutzen: mode en muze.Verzamelaars in mineur
Het heenzenden van Julius Vermeulen is de volgende stap van PostNL in een onomkeerbaar proces. Er worden steeds minder postzegels gebruikt. De postdienst zag het verbruik door de fax, de telefoon en e-mail minder worden. Consumenten zien bijna geen postzegels meer en hierdoor loopt ook de animo voor het verzamelen terug. PostNL is bovendien commerciëler geworden. Er wordt minder geld uitgegeven aan het ontwerp van nieuwe postzegeluitgaven. En dat is te zien: steeds meer eenheidsworst en kwalitatief slechte postzegels. Veel postzegels uit de eenentwintigste eeuw zijn niet verzamelwaardig. Ik concentreer mij daarom onder meer op het verzamelen van Nederlandse postzegels uit de twintigste eeuw. Ik stopte met 'Nederland' in 1999, toen de erfenis van de Dienst Esthetische Vormgeving was uitgewerkt en de post een begin maakte met zelfklevende postzegels. Deze zelfklevende postzegels zouden - je kon het bedenken - al snel voor problemen zorgen.Penvernietiging
Postzegelstukken met een barcode zullen niet meer gestempeld worden. De postzegels op deze poststukken worden met een pen vernietigd: penvernietiging. De maatregel ging op 1 januari 2017 in. Postzegelverzamelaars kwaad op krassend PostNL," schreef een journalist van de NOS. Eerder hadden enkele kranten al geschreven over deze kwestie. De penvernietiging heeft voor veel beroering gezorgd bij postzegelverzamelaars.Consequentie
Wij zagen bij Filahome direct de consequentie van dit beleid. Verzamelaars zijn kwaad. Meer dan gemiddeld hebben verzamelaars zich in januari 2017 afgemeld voor onze nieuwsbrief. Ik hoop dat deze mensen ook hun abonnement op de nieuwe uitgaven van PostNL hebben beëindigd.Bedenk: de postzegel in het briefverkeer is ten dode opgeschreven, maar de verzamelaar leeft voort. Er zijn wereldwijd meer dan een miljoen postzegels uitgegeven die het verzamelen waard zijn. Daar kunnen wij nog jarenlang veel plezier aan beleven.
Vindt u onze artikelen interessant?
Leest u graag over postzegels?Mis niets: Lees de belangrijkste artikelen van Filahome in onze reeks Verzamelwoede.
Postzegels kopen en verkopen: tips waarmee u geld verdient
is geschikt voor elke postzegelverzamelaar; of u nu net bent begonnen of al jaren verzamelt, met de tips in deze uitgave kunt u goedkoper of meer verzamelen.Postzegels kopen en verkopen
Lees verder: meer postzegels op Filahome
Verzamelwoede: filatelistische columnsVerzamelwoede 4
Sinds de verschijning van de vorige bundel in de serie verzamelwoede in 2015 heeft Ruud van Capelleveen honderden artikelen over postzegels, het verzamelen van postzegels en de postzegelhandel geschreven. De beste honderd artikelen uit deze jaren werden opgenomen in zijn nieuwe bundel met 'verzamelwoedes'. Voor 'Verzamelwoede 4' selecteerde Ruud van Capelleveen ook een aantal artikelen over de postzegelhandel die niet eerder werden gepubliceerd. Deze artikelen kunnen beschouwd worden als een aanvulling van zijn succesvolle uitgave 'Postzegels kopen en verkopen'.Bekijk: Verzamelwoede 4
Verzamelwoede 3
Deze bundel bevat honderd columns over postzegels en het verzamelen van filatelistische stukken. Deze columns bestrijken een breed spectrum van de filatelie: naast een groot aantal achtergrondverhalen over basisbegrippen voor postzegelverzamelaars bevat Verzamelwoede 3 ook een aantal stukken waarin Ruud van Capelleveen zijn licht laat schijnen over postzegels, eerstedagenveloppen en allerlei andere onderwerpen die interessant zijn voor de waarachtig geïnteresseerde postzegelverzamelaar.Bekijk: Verzamelwoede 3
Verzamelwoede 2
In deze bundel staat veel praktische informatie voor de postzegelverzamelaar. Een aantal van deze artikelen zijn voortgekomen uit de vele vragen die de auteur ontving. Na het lezen van deze bundel zal elke verzamelaar van postzegels geïnspireerd raken en verrijkt met nieuwe inzichten nog meer genieten van deze prachtige hobby.Bekijk: Verzamelwoede 2
Verzamelwoede 1
De filatelistische auteur Ruud van Capelleveen informeert de Nederlandse en Belgische verzamelaar al meer dan 25 jaar. Hij is een enthousiaste verzamelaar. Maar ook een filatelist die ongezouten zijn mening geeft over het verenigingsleven en het beleid van de postdiensten.Bekijk: Verzamelwoede 1