Spoorwegzegel
Betekenis

Niet officieel
Omdat spoorwegzegels niet door de posterijen werden uitgegeven staan zij, behalve als ze tevens postaal gebruikt konden worden, doorgaans niet in een postzegelcatalogus.Zoals u weet voltrekken zich de laatste jaren grote veranderingen in de postwereld. Deze veranderingen ondergraven de stellingen die door de FIP zijn ingenomen. De vraag wat een postzegel is zal daarom herzien moeten worden. Het uitgangspunt zal mijn inziens verruimd dienen te worden. Het gevolg hiervan zal zijn dat alle zegels die werden uitgegeven en gebruikt voor het vervoer van post, ongeacht wie de zegels uitgaf, tot de filatelie zullen worden toegelaten. De belangstelling voor spoorzegels zal daarom in de toekomst, net als door particuliere bedrijven uitgegeven stadspostzegels, groter worden.
Nederland

Vanaf 1946 kon deze verzendwijze alleen nog gebruikt worden door de pers. Het tarief werd vijftien cent. Hiervoor werden speciale zegels gedrukt met de afbeelding van een trein. Door particulieren kon vanaf 1951 ook weer van deze dienstverlening gebruik gemaakt worden. De vergoeding liep tot 1979 op tot 55 cent. Na 1979 konden particulieren geen gebruik meer maken van deze verzendwijze. In het vervolg kon alleen de pers nog brieven via de spoorwegen verzenden. De gewone frankering verviel. Wel moest de door de NS uitgegeven spoorwegzegel op de brief worden geplakt.
België

Spoorwegzegels

In andere landen kregen frankeerzegels doorgaans een speciale opdruk. Voor het vervoer van pakketten per trein werden in België speciale postzegels uitgegeven.
Spoor
Over het vervoer van post via het spoor valt nog veel meer te vertellen, maar dat valt eigenlijk buiten het onderwerp spoorwegzegels. Vanaf het midden van de negentiende eeuw werden de spoorwegen door de posterijen gebruikt om post te vervoeren. Al snel kwam het idee om een rijdend postkantoor in te zetten om en snellere verwerking van de post te kunnen realiseren. In Groot-Brittannië werd in januari 1938 het eerste experimentele postrijtuig ingezet op de lijn Birmingham-Londen.In 1855 reed het eerste treinpostkantoor in Nederland. Het rijdende postkantoor bestond in ons land tot 1979. In deze postrijtuigen werden speciale stempels gebruikt. Meestal staan in een treinstempel twee plaatsnamen, maar niet elk stempel met een dubbele naam is een treinstempel.
Vindt u onze artikelen interessant?
Leest u graag over postzegels?Mis niets: Meld u NU aan en ontvang Gratis onze Filahome Nieuwsbrief Postzegels en Filatelie
Postzegels kopen en verkopen: tips waarmee u geld verdient

Postzegels kopen en verkopen
Lees verder: meer over postzegels
TelzegelBuizenpostzegel
Leestip
Neem een gratis abonnement op de Filahome nieuwsbrief over postzegels. Een nieuwsbrief met filatelistische tips die elke verzamelaar wil lezen.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij verzamelaars van postzegels
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Nieuwsbrief over Postzegels en Filatelie
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Nieuwsbrief over Postzegels en Filatelie
Verzamelwoede 4

Bekijk: Verzamelwoede 4
Verzamelwoede 2

Bekijk: Verzamelwoede 2
Verzamelwoede 3

Bekijk: Verzamelwoede 3