Postzegel op maximumkaart: Albert Plesman
Maximumkaart met luchtvaartpionier
In 1954 werd door de KLM een maximumkaart uitgegeven met een portret van Albert Plesman, de oprichter van het Nederlandse luchtvaartbedrijf. De postzegel werd ontworpen door G.V.A. Röling en verscheen op 23 augustus 1954 in een serie van twee postzegels met toeslag ten behoeve van het Nationaal Luchtvaartfonds (NLF). Dit fonds bestaat nog altijd. Het NLF wil door het toekennen van een drietal onderscheidingen het belang van en de belangstelling voor de Nederlandse lucht- en ruimtevaart bevorderen.Gé Röling
De oplettende lezer ziet de grote overeenkomst tussen het fotoportret en het door Gé Röling getekende portret van de KLM-directeur. Röling zal de foto als voorbeeld gebruikt hebben. Röling studeerde aan de School voor Kunst, Techniek en Ambacht in Den Bosch. Na zijn studie maakte hij reizen naar Italië en Frankrijk. In 1939 ontwierp hij zijn eerste postzegels; de Spoorwegjubileumzegels waarmee dat jaar het eeuwfeest van de spoorwegen in Nederland werd herdacht. Röling werd in 1940 professor aan de Amsterdamse academie, waar hij onder meer les gaf aan de latere Cobra-kunstenaars Karel Appel, Constant en Corneille.Geschiedenis
In de weken na de vlucht met de Pelikaan in 1933 ontstond groot enthousiasme onder de Nederlandse bevolking. Men besloot een stichting op te richten ter bevordering van de belangen van de luchtvaart. Dit idee werd op 10 januari 1934 bekendgemaakt tijdens een bijeenkomst in het Tropenmuseum in Amsterdam, waarbij de bemanning van de Pelikaan werd gehuldigd. In augustus 1934 volgde de officiële oprichting van de stichting Nationaal Luchtvaartfonds. Het NLF kreeg een breed takenpakket. De luchtvaart moest in de ruimste zin en in al haar vertakkingen en toepassingen bevorderd worden. Dit deed zij door voorlichting: de verspreiding van de luchtvaartbegrippen onder de bevolking. Het NLF richtte zich hierbij vooral op de jeugd, de luchtreiziger van de toekomst. Het NLF gaf ook bijdragen voor studiereizen en studiebeurzen.Luchtvaartpionier
Albert Plesman (1889-1953) heeft geen aansporing nodig gehad. Hij was in 1915 als beroepsofficier gelegerd op Soesterberg. In 1918 behaalde hij zijn militaire vliegbrevet. Na de Eerste Wereldoorlog organiseerde hij in september 1919 met anderen de Eerste Luchtverkeer Tentoonstelling in Amsterdam. De speciaal voor deze gelegenheid gebouwde expositiehallen werden nadien in gebruik genomen door vliegtuigbouwer Anthony Fokker. Op 7 oktober 1919 werd de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij voor Nederland en Koloniën (KLM) opgericht. Plesman was eerst administrateur en werd korte tijd later directeur van de KLM.Energie en inzicht
"Het was aan zijn energie en inzicht te danken dat de KLM zich reeds spoedig een leidende positie wist te verwerven," staat op de achterzijde van de in 1954 verschenen maximumkaart. "Hij was in 1934 één der medeoprichters van het Nationaal Luchtvaartfonds. In 1946 benoemd tot president-directeur van de KLM is het vooral zijn bezielende leiding geweest, die het snelle naoorlogse herstel van de KLM heeft mogelijk gemaakt." Plesman wordt door de schrijver een idealist en wereldburger genoemd en "drager van vele Nederlandse en buitenlandse onderscheidingen."Gevaar
Albert Plesman kende als geen ander de gevaren van de luchtvaart. Zo was 1935 een rampjaar voor de KLM. In april verongelukte de 'Leeuwerik' in juli de 'Kwikstaart', de 'Maraboe' en de 'Gaai'. Twee zonen van Plesman kwamen met hun vliegtuig om het leven: Hans (1918-1949) en Jan Leendert (1919-1944). Jan Leendert week tijdens de Tweede Wereldoorlog uit naar Engeland, waar hij in dienst trad bij de RAF en de bijnaam Vliegende Hollander kreeg. Zijn Spitfire werd in september 1944 neergeschoten bij Saint-Omer. Het lichaam van Jan Leendert werd nooit gevonden. Hans Plesman verongelukte in juni 1949 als KLM-gezagvoerder met de Lockheed Constellation 'Roermond' bij het Italiaanse Bari.Verzameltips
De Nederlandse postdienst schonk meerdere keren aandacht aan de luchtvaartmaatschappij KLM. In 2019 vloog Honderd jaar vliegt voorbij op postzegels. De Uiver is het populairste KLM-vliegtuig aller tijden. Dit vliegtuig werd vooral beroemd door een vlucht van Mildenhall in het Engelse Suffolk naar Melbourne in Australië. Hierover schreven wij het artikel Uivervlucht naar Melbourne. Verzamelaars van vliegtuigen op postzegels kunnen terecht op onze verzamelpagina Vliegtuigen op postzegels. Bekijk ook andere interessante postzegels van Nederland.Vindt u onze artikelen interessant?
Leest u graag over postzegels?Mis niets: Meld u NU aan en ontvang Gratis onze Filahome Nieuwsbrief Postzegels en Filatelie
Postzegels kopen en verkopen: tips waarmee u geld verdient
is geschikt voor elke postzegelverzamelaar; of u nu net bent begonnen of al jaren verzamelt, met de tips in deze uitgave kunt u goedkoper of meer verzamelen.Postzegels kopen en verkopen
Bekijk meer postzegels
Eerstedagenveloppen VerzamelenPostzegels Nederland
Vliegtuigen op postzegels
Leestip
Neem een gratis abonnement op de Filahome nieuwsbrief over postzegels. Een nieuwsbrief met filatelistische tips die elke verzamelaar wil lezen.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij verzamelaars van postzegels
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Nieuwsbrief over Postzegels en Filatelie
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Nieuwsbrief over Postzegels en Filatelie
Verzamelwoede 4
Sinds de verschijning van de vorige bundel in de serie verzamelwoede in 2015 heeft Ruud van Capelleveen honderden artikelen over postzegels, het verzamelen van postzegels en de postzegelhandel geschreven. De beste honderd artikelen uit deze jaren werden opgenomen in zijn nieuwe bundel met 'verzamelwoedes'. Voor 'Verzamelwoede 4' selecteerde Ruud van Capelleveen ook een aantal artikelen over de postzegelhandel die niet eerder werden gepubliceerd. Deze artikelen kunnen beschouwd worden als een aanvulling van zijn succesvolle uitgave 'Postzegels kopen en verkopen'.Bekijk: Verzamelwoede 4
Verzamelwoede 2
In deze bundel staat veel praktische informatie voor de postzegelverzamelaar. Een aantal van deze artikelen zijn voortgekomen uit de vele vragen die de auteur ontving. Na het lezen van deze bundel zal elke verzamelaar van postzegels geïnspireerd raken en verrijkt met nieuwe inzichten nog meer genieten van deze prachtige hobby.Bekijk: Verzamelwoede 2
Verzamelwoede 3
Verzamelwoede 3 bevat honderd columns over postzegels en het verzamelen van filatelistische stukken. Deze columns bestrijken een breed spectrum van de filatelie: naast een groot aantal achtergrondverhalen over basisbegrippen voor postzegelverzamelaars bevat Verzamelwoede 3 ook een aantal stukken waarin Ruud van Capelleveen zijn licht laat schijnen over postzegels, eerstedagenveloppen en allerlei andere onderwerpen die interessant zijn voor de waarachtig geïnteresseerde postzegelverzamelaar.Bekijk: Verzamelwoede 3