Uivervlucht naar Melbourne
Postvluchten
Voorzijde van de bijzondere kaart die ter gelegenheid van de Uiver herdenkingsvlucht in 1984 naar Melbourne werd verstuurd
De Uiver is het populairste KLM-vliegtuig aller tijden. Dit vliegtuig werd vooral beroemd door een vlucht van Mildenhall in het Engelse Suffolk naar Melbourne in Australië. De luchtrace werd georganiseerd om het eeuwfeest van de hoofdstad van de Australische deelstaat Victoria te vieren. Het vliegtuig werd in deze jaren belangrijk voor de post. Vooral in verband met de feestdagen werd er veel post verstuurd tussen Nederland en Nederlands-Indië. De Pelikaan werd een beroemdheid in 1933. Op de dag voor Oudejaar stonden duizenden belangstellenden in spanning te wachten op de aankomst van het vliegtuig dat in december 1933 een speciale Kerstpostvlucht uitvoerde naar Batavia.Modern vliegtuig
Het succes van De Pelikaan zou verbeterd moeten worden door de Uiver. Dit Amerikaanse vliegtuig, een DC-2, werd gebouwd door de Douglas Aircraft Company in Santa Monica. De onderdelen voor het vliegtuig kwamen op 13 september 1934 per schip aan in Rotterdam en werden in de dagen die volgden op vliegveld Waalhaven door de technici van KLM tot een vliegtuig geassembleerd. Een week later maakte de Uiver een testvlucht boven Nederland. De bestuursleden van de luchtvaartmaatschappij waren enthousiast over dit vliegtuig, dat opzien baarde dankzij haar aluminiumconstructie. De KLM bestelde nog veertien toestellen. Deze vliegtuigen werden in Nederland door Fokker geassembleerd.De Koninklijke Luchtvaart Maatschappij wilde goede sier maken met haar nieuwe DC-2 en schreef het toestel in voor de langeafstandsrace naar Melbourne. De bemanning bestond uit gezagvoerder Koene Dirk Parmentier, eerste officier Jan Moll, boordwerktuigkundige Bouwe Prins en telegrafist Cornelis van Brugge. De krantenlezer kende deze namen uit zijn hoofd, want de Nederlandse bevolking leefde mee met de belevenissen van de mannen die in zekere zin luchtvaartpioniers waren. Het waren helden. Dat stond vast.
Noodlanding
Adreszijde van de bijzondere kaart die in februari 1984 ter gelegenheid van de Uiver herdenkingsvlucht in 1984 naar Melbourne werd verstuurd
Alles leek goed te gaan, maar op het laatste deel van het traject moest de Uiver een noodlanding maken bij Albury. Door het slechte weer moest de bemanning het toestel op een paardenrenbaan aan de grond zetten. Parmentier kon niet direct weer vertrekken. Via een radiostation werd hulp opgeroepen. Automobilisten verlichtten de renbaan met hun koplampen, maar de ondergrond bleek te drassig. Het vliegtuig zakte diep in de modder en moest naar een minder nat deel van de renbaan gesleept worden. De volgende morgen vertrok De Uiver voor het laatste deel van haar reis naar Melbourne.De Uiver won uiteindelijk toch het handicapklassement van de Melbourne-race. In het algemeen klassement werd de Uiver tweede. De race werd gewonnen door Charles William Anderson Scott en Tom Campbell Black. Zij vlogen een Havilland DH-88 Comet.
Vindt u onze artikelen interessant?
Leest u graag over postzegels?Mis niets: Lees de belangrijkste artikelen van Filahome in onze reeks Verzamelwoede.
Postzegels kopen en verkopen: tips waarmee u geld verdient
is geschikt voor elke postzegelverzamelaar; of u nu net bent begonnen of al jaren verzamelt, met de tips in deze uitgave kunt u goedkoper of meer verzamelen.Postzegels kopen en verkopen
Meer postgeschiedenis
PostgeschiedenisVerzamelwoede 4
Sinds de verschijning van de vorige bundel in de serie verzamelwoede in 2015 heeft Ruud van Capelleveen honderden artikelen over postzegels, het verzamelen van postzegels en de postzegelhandel geschreven. De beste honderd artikelen uit deze jaren werden opgenomen in zijn nieuwe bundel met 'verzamelwoedes'. Voor 'Verzamelwoede 4' selecteerde Ruud van Capelleveen ook een aantal artikelen over de postzegelhandel die niet eerder werden gepubliceerd. Deze artikelen kunnen beschouwd worden als een aanvulling van zijn succesvolle uitgave 'Postzegels kopen en verkopen'.Bekijk: Verzamelwoede 4
Verzamelwoede 3
Deze bundel bevat honderd columns over postzegels en het verzamelen van filatelistische stukken. Deze columns bestrijken een breed spectrum van de filatelie: naast een groot aantal achtergrondverhalen over basisbegrippen voor postzegelverzamelaars bevat Verzamelwoede 3 ook een aantal stukken waarin Ruud van Capelleveen zijn licht laat schijnen over postzegels, eerstedagenveloppen en allerlei andere onderwerpen die interessant zijn voor de waarachtig geïnteresseerde postzegelverzamelaar.Bekijk: Verzamelwoede 3
Verzamelwoede 2
In deze bundel staat veel praktische informatie voor de postzegelverzamelaar. Een aantal van deze artikelen zijn voortgekomen uit de vele vragen die de auteur ontving. Na het lezen van deze bundel zal elke verzamelaar van postzegels geïnspireerd raken en verrijkt met nieuwe inzichten nog meer genieten van deze prachtige hobby.Bekijk: Verzamelwoede 2
Verzamelwoede 1
De filatelistische auteur Ruud van Capelleveen informeert de Nederlandse en Belgische verzamelaar al meer dan 25 jaar. Hij is een enthousiaste verzamelaar. Maar ook een filatelist die ongezouten zijn mening geeft over het verenigingsleven en het beleid van de postdiensten.Bekijk: Verzamelwoede 1