Ramppoststuk
Rampstuk

Voorzijde rampstuk de Uiver met het rode vertrekstempel 'Amsterdam-Batavia, PH-AJU "De Uiver" 19 december 1934' met vlekken en enkele brandplekjes
Een postzending die na een brievenbusbrand, een schipbreuk, een vliegtuigramp, een treinongeluk, een brand op een postkantoor of op een andere manier tijdens het postvervoer ernstig beschadigd raakt, wordt een rampstuk of ramppoststuk genoemd. Soms is het nog mogelijk om het adres van de geadresseerde vast te stellen en kan het poststuk alsnog bezorgd worden.Calamiteit
Na een calamiteit bij de post wordt de getroffen post altijd vertraagd bezorgd, omdat de postdienst zich veel moeite getroost bij het uitzoeken van de slecht leesbare adressen en het terugzenden aan de afzenders van onbestelbare stukken. Hierdoor is de postdienst genoodzaakt om de ontvanger in kennis te stellen over de oorzaak van de ramp of het ongeluk.Herkenning ramppoststuk
Een rampstuk wordt in het algemeen van een stempel, een plaketiket of een met de hand geschreven mededeling voorzien, waaruit de geadresseerde kan opmaken waarom hij het poststuk in beschadigde staat ontvangt.Soms is een aanduiding op het ramppoststuk niet voorhanden, maar kan het poststuk toch als rampstuk worden aangemerkt, omdat dit feit - naast de beschadiging - is af te leiden uit de datum van verzending, de afstempeling, de datum van de ramp, enzovoort.
Schaars
Verzamelaars zijn vooral geïnteresseerd in rampstukken met een door de post aangebrachte aantekening. Ramppoststukken vormen een geliefd verzamelgebied en zijn daarom meestal erg kostbaar, omdat doorgaans slechts een gering aantal poststukken een ramp 'overleven'.In het Engels worden ramppoststukken aangeduid met de naam 'crash-covers'. De Fransen gebruiken hiervoor de term 'pli accidenté'.
Ongelukspost
De Nederlandse filatelist H.J. Bernsen gaf in zijn 'Prisma Postzegelgids' een rake typering van een verzameling rampstukken. 'Een verzameling rampstukken geeft een interessant maar triest beeld van het falen van de menselijke techniek.Naargeestig vooral door de brand-, olie- en vochtplekken die de kenmerken zijn van deze ongelukspost. Maar zij behoren erbij, want noodlandingen, blikseminslag en neerstorten behoren ook bij de luchtvaart en hebben vaak een positieve bijdrage geleverd aan de veiligheid van mens en post in het postvervoer'.
Voorbeelden
Het oudst bekende voorbeeld van een rampstuk is een poststuk uit 1846. De poststukken, geborgen uit het wrak van de Great Liverpool, kregen toen een speciaal kaststempel. In Canada werd in 1873 voor het eerst een speciaal etiket vervaardigd voor brieven die werden geborgen na de treinramp op de Great Trunk Railway bij Grafton in Ontario.Voor Nederlandse verzamelaars speelt de ramp met het vliegtuig De Uiver, die Nederlandse kerstpost naar Batavia vervoerde tot de verbeelding. De Uiver werd op 19 december 1934 op weg tussen Cairo en Bagdad door de bliksem getroffen en stortte neer. Een deel van de post werd gered en kon in beschadigde staat in Nederlands-Indië worden bezorgd.
Vindt u onze artikelen interessant?
Leest u graag over postzegels?Mis niets: Meld u NU aan en ontvang Gratis onze Filahome Nieuwsbrief Postzegels en Filatelie
Postzegels kopen en verkopen: tips waarmee u geld verdient

Postzegels kopen en verkopen
Lees verder: meer over postzegels
LuchtpostPoststuk
Scheepsbrief
Websites van postdiensten
Leestip
Neem een gratis abonnement op de Filahome nieuwsbrief over postzegels. Een nieuwsbrief met filatelistische tips die elke verzamelaar wil lezen.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij verzamelaars van postzegels
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Nieuwsbrief over Postzegels en Filatelie
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Nieuwsbrief over Postzegels en Filatelie
Verzamelwoede 4

Bekijk: Verzamelwoede 4
Verzamelwoede 2

Bekijk: Verzamelwoede 2
Verzamelwoede 3

Bekijk: Verzamelwoede 3