Luchtpost
Verzending van post door de lucht
Luchtpost is de verzending van post met behulp van een vliegtuig. De eerste succesvolle vlucht vond plaats in 1911 in India, toen een vlucht was georganiseerd tijdens de opening van een tentoonstelling in Allahabad. De vlucht ging van Allahabad naar het tien kilometer zuidelijker gelegen Naini en werd gevlogen met een Humber tweedekker. Voor deze gelegenheid werden zelfs speciale stempels vervaardigd, waarop een vliegtuig is afgebeeld. In 1961 gaf India een serie van drie postzegels uit ter herinnering aan deze gebeurtenis.Officiële luchtpostdiensten
In september 1911 werden officiële luchtpostdiensten opgericht in Denemarken, Engeland, Italië en de Verenigde Staten van Amerika.Nederland
In Nederland arriveerde in 1870 voor het eerst post door de lucht. Het ging hierbij op post die in Parijs aan een ballon werd opgelaten tijdens de Frans-Duitse Oorlog. De wind dreef de ballon naar Nederland. De post landde daardoor per ongeluk in Baarle-Nassau. De eerste vliegtuigpioniers, zoals Henri Wijnmalen, namen vanaf 1910 post mee op hun vluchten. Na de oprichting van de KLM in 1919 vond in juli 1920 de eerste luchtpostzending naar Engeland plaats. Vanaf 13 september 1920 werd het ook mogelijk om post voor Nederlands-Indië via Engeland te sturen. Hiervoor moest 15 cent extra luchtrecht betaald worden. De post ging vervolgens vanuit Southampton met de boot naar Indië. Hiermee werd een tijdwinst van drie dagen gemaakt. In oktober 1924 vond de eerste vlucht Amsterdam-Batavia plaats. Zij namen 5 briefkaarten en 274 brieven mee.Nederlands-Indië
De directeur van de Nederlandse PTT zag direct mogelijkheden voor de postdienst. M.A. Damme wilde een snelle postvlucht naar Nederlands-Indië. De PTT subsidieerde daarom enkele testvluchten naar Batavia. Zowel op de heen- als de terugvlucht werd post meegenomen. In 1930 werd een geregelde dienst ingesteld. Aanvankelijk vloog men elke veertien dagen naar de Gordel van Smaragd. De dienst werd vanaf oktober 1931 wekelijks verzorgd. De hoeveelheid vervoerde post was groot en daarom zeer winstgevend. In 1934 vervoerde de KLM gemiddeld 325 kilogram post per vlucht tussen Nederland en Nederlands-Indië.Succes
Ter gelegenheid van de vlucht met de Pelikaan in 1933 gaf de Nederlandse PTT voor het eerst luchtpostzegels uit. De driehoekige zegels kregen de inscriptie 'bijzondere vluchten'. Luchtvervoer werd gewoon en zowel de KLM als de PTT verdienden goed aan de postdienst met Nederlands-Indië. Hierdoor kon de PTT in juni 1937 als eerste land ter wereld het besluit nemen om geen extra luchtrecht meer te vragen voor luchtpost naar Nederlands-Indië. De luchtpostzegels van Nederland bleven echter nog jaren in gebruik, want andere luchtverbindingen waren minder lucratief.Vindt u onze artikelen interessant?
Leest u graag over postzegels?Mis niets: Meld u NU aan en ontvang Gratis onze Filahome Nieuwsbrief Postzegels en Filatelie
Postzegels kopen en verkopen: tips waarmee u geld verdient
is geschikt voor elke postzegelverzamelaar; of u nu net bent begonnen of al jaren verzamelt, met de tips in deze uitgave kunt u goedkoper of meer verzamelen.Postzegels kopen en verkopen
Lees verder: meer over postzegels
Andere onderwerpen op het gebied van de luchtpost verzameling zijn Ballon Monté, Luchtpostblad, Luchtpostzegel, Parachute post en Zeppelin.Leestip
Neem een gratis abonnement op de Filahome nieuwsbrief over postzegels. Een nieuwsbrief met filatelistische tips die elke verzamelaar wil lezen.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij verzamelaars van postzegels
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Nieuwsbrief over Postzegels en Filatelie
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Nieuwsbrief over Postzegels en Filatelie
Verzamelwoede 4
Sinds de verschijning van de vorige bundel in de serie verzamelwoede in 2015 heeft Ruud van Capelleveen honderden artikelen over postzegels, het verzamelen van postzegels en de postzegelhandel geschreven. De beste honderd artikelen uit deze jaren werden opgenomen in zijn nieuwe bundel met 'verzamelwoedes'. Voor 'Verzamelwoede 4' selecteerde Ruud van Capelleveen ook een aantal artikelen over de postzegelhandel die niet eerder werden gepubliceerd. Deze artikelen kunnen beschouwd worden als een aanvulling van zijn succesvolle uitgave 'Postzegels kopen en verkopen'.Bekijk: Verzamelwoede 4
Verzamelwoede 2
In deze bundel staat veel praktische informatie voor de postzegelverzamelaar. Een aantal van deze artikelen zijn voortgekomen uit de vele vragen die de auteur ontving. Na het lezen van deze bundel zal elke verzamelaar van postzegels geïnspireerd raken en verrijkt met nieuwe inzichten nog meer genieten van deze prachtige hobby.Bekijk: Verzamelwoede 2
Verzamelwoede 3
Verzamelwoede 3 bevat honderd columns over postzegels en het verzamelen van filatelistische stukken. Deze columns bestrijken een breed spectrum van de filatelie: naast een groot aantal achtergrondverhalen over basisbegrippen voor postzegelverzamelaars bevat Verzamelwoede 3 ook een aantal stukken waarin Ruud van Capelleveen zijn licht laat schijnen over postzegels, eerstedagenveloppen en allerlei andere onderwerpen die interessant zijn voor de waarachtig geïnteresseerde postzegelverzamelaar.Bekijk: Verzamelwoede 3