Postvervoer per trein
Trein en vrachtwagen

Brits postvervoer per trein
Het idee om de post in de trein te sorteren kwam van Frederick Karstadt. Karstadt overtuigde de Britse postdienst om de post reeds tijdens het vervoer met de trein tussen Birmingham en Londen te sorteren. Hierdoor kon tijdwinst geboekt worden en waren de poststukken eerder bij de geadresseerde. U moet hierbij wel bedenken, dat in deze jaren de post meerdere keren bezorgd werd en niet zoals tegenwoordig één keer per dag.In januari 1838 werd in een verbouwde veewagen voor het eerst post gesorteerd in een rijdende trein. Post die dit rijdende postkantoor is gepasseerd is niet te herkennen, want de postbeambten zouden alleen een stempel voor verkeerd gesorteerde brieven (Missent to Railway Post Office) gebruikt hebben. En zelfs dit stempel is nooit op een brief aangetroffen. Het stempel is alleen bekend uit een stempelboek van de Britse postdienst. Later kwamen er speciaal ontworpen rijtuigen en werden wel speciale stempels gebruikt in Groot-Brittannië. In deze rondstempels staat onderin de afkorting T.P.O. voor Travelling Post Office. In 2004 reed het laatste rijdende postkantoor door Engeland.
Nederland
In België werd het Britse voorbeeld in 1840 opgepikt. Vijftien jaar later begon men ook in Nederland met een rijdend treinpostkantoor. De snelle ontwikkeling van het vliegverkeer in de jaren twintig van de twintigste eeuw had een dempend effect op het vervoer van post per trein. Dit was vooral het geval in grote landen, zoals de Verenigde Staten van Amerika, Canada, Groot-Brittannië en Duitsland. Bij specialisten zijn vooral poststukken en stempels in trek van grensoverschrijdende treinpostkantoren. In dat geval vindt men soms stempels van het ene land op postzegels van het buurland.Het meest gebruikte stempel op het Nederlandse spoor was een vierkant kastje met in het midden de datum en tijd. Bovenin stond het station van vertrek en onderin het station van aankomst.
De ontwikkeling van de postmechanisatie deed in de jaren zeventig het voordeel van de verwerking op het spoor teniet. In Nederland reed in 1979 het laatste rijdende postkantoor, ook wel werkende trein genoemd. Voor het vervoer van post tussen en naar de postverdeelcentra in Nederland werden echter nog jarenlang treinen gebruikt in Nederland.
Vindt u onze artikelen interessant?
Leest u graag over postzegels?Mis niets: Meld u NU aan en ontvang Gratis onze Filahome Nieuwsbrief Postzegels en Filatelie
Postzegels kopen en verkopen: tips waarmee u geld verdient

Postzegels kopen en verkopen
Lees verder: meer postzegels op Filahome
Verzamelwoede: filatelistische columnsPostvervoer
Filatelistische kennis op verenigingsavonden
Amerikaanse presidenten op postzegels
Stil protest
Postmuseum
Leestip
Neem een gratis abonnement op de Filahome nieuwsbrief over postzegels. Een nieuwsbrief met filatelistische tips die elke verzamelaar wil lezen.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij verzamelaars van postzegels
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Nieuwsbrief over Postzegels en Filatelie
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Nieuwsbrief over Postzegels en Filatelie
Verzamelwoede 2

Bekijk: Verzamelwoede 2
Verzamelwoede 3

Bekijk: Verzamelwoede 3