Postzegels Nederland 2009: Weken van de kaart en Verjaardagspostzegels
Stuur eens een kaartje in 2009
Op 7 september 2009 verscheen in Nederland de jaarlijkse uitgave ter gelegenheid van de Weken van de Kaart. De op 22 september 2009 verschenen Verjaardagspostzegels bestaan in twee versies: gegomd en zelfklevend. De Verjaardagspostzegels zijn uitgegeven in velletjes van vijf stuks. De postzegels hebben een frankeerwaarde van 44 cent.Bevordering postverkeer
Met deze uitgaven wil TNT Post, zoals de titel al aangeeft, het verzenden van kaarten via de ouderwetse post bevorderen. Door de digitale revolutie worden steeds minder brieven en kaarten verstuurd. De Nederlander pakt de telefoon of gaat achter de computer zitten om iemand te feliciteren. Bovendien is de postmarkt geliberaliseerd, waardoor de postmarkt nu gedeeld moet worden met andere postbedrijven als Selekt Mail en Sandd. Kortom, het wordt tijd dat we weer eens een kaartje gaan sturen om iemand te feliciteren of iemand een hart onder de riem te steken. De Weken van de kaart worden georganiseerd met een aantal bedrijven die ook te lijden hebben van de teruglopende kaartverkoop.Weken van de kaart 2009
De postzegels voor de Weken van de kaart 2009 werden ontworpen door Hans Meiboom van Studiomeiboom. Het postzegelvelletje bevat drie identieke postzegels van 44 cent. De zegels tonen een strik. Hiermee wordt een cadeau gesymboliseerd. Het ontvangen van een kaartje wordt door de ontvanger immers als een cadeautje, een verrassing, beschouwd. De postzegels werden door Joh. Enschedé Security Print in Haarlem gedrukt in offset.Bij Collect Club kunt u de postzegels kopen zonder hierbij de kaarten te hoeven aanschaffen. De kaarten kosten vijf euro. Hierbij worden dan wel gratis postzegels geleverd.
Verjaardagspostzegels 2009
Zoals gezegd werden de Verjaardagspostzegels 2009 uitgegeven in velletjes van vijf stuks. Elk velletje bevat vijf verschillende postzegels in drie opvallende kleuren: paars, rood en groen. De vijf postzegels bevatten elk een andere tekst: "gefeliciteerd!", "hoera!", "proficiat!", "nog vele jaren!" en "van harte!".TNT Post week voor de Verjaardagspostzegels uit naar Frankrijk. Zowel de gegomde als de zelfklevende velletjes werden gedrukt door Cartor Security Printing.
Lekker krassen op postzegels
De ontwerpers van deze postzegels, Rens Muis en Pieter Vos, vonden het een leuk idee om de postzegels door de verzender met een pen te laten bekrassen. In het gekleurde vakje met de felicitatieteksten staat het skelet waarmee digitale cijfers kunnen worden opgebouwd.U kunt dus met de pen iemand feliciteren met een gebeurtenis die zich niet langer dan 99 jaar geleden heeft afgespeeld. De honderdjarigen hebben pech gehad, maar dat geeft niet, die bezoekt u immers in Huize Avondzon.
Gegomd en zelfklevend
Of de filatelisten blij zijn met dit krasinitiatief is maar de vraag. Zij zijn vast en zeker geïnteresseerd in de technische gegevens van deze uitgifte. De zelfklevende Verjaardagspostzegels 2009 zijn kleiner van formaat (20,8 x 35,3 mm) dan de zegels in de gegomde velletjes (25 x 36 mm). Zelfklevende postzegels worden nooit geperforeerd zoals wel kan bij gegomde velletjes (13,5:13,5): zij worden gestanst (slitvorm). Kennelijk stelt Nederland de zelfklevers op prijs. De oplage van de zelfklevende postzegels (425.000) is hoger dan het aantal gedrukte gegomde velletjes (360.000).Verzameltips
Bekijk ook andere interessante postzegels van Nederland.Vindt u onze artikelen interessant?
Leest u graag over postzegels?Mis niets: Lees de belangrijkste artikelen van Filahome in onze reeks Verzamelwoede.
Postzegels kopen en verkopen: tips waarmee u geld verdient
is geschikt voor elke postzegelverzamelaar; of u nu net bent begonnen of al jaren verzamelt, met de tips in deze uitgave kunt u goedkoper of meer verzamelen.Postzegels kopen en verkopen
Postzegels verzamelen
Postzegels VerzamelenPostzegeluitgaven 2009
Uitgiften Nederland 2009
Postzegels Nederland
Verzamelwoede 4
Sinds de verschijning van de vorige bundel in de serie verzamelwoede in 2015 heeft Ruud van Capelleveen honderden artikelen over postzegels, het verzamelen van postzegels en de postzegelhandel geschreven. De beste honderd artikelen uit deze jaren werden opgenomen in zijn nieuwe bundel met 'verzamelwoedes'. Voor 'Verzamelwoede 4' selecteerde Ruud van Capelleveen ook een aantal artikelen over de postzegelhandel die niet eerder werden gepubliceerd. Deze artikelen kunnen beschouwd worden als een aanvulling van zijn succesvolle uitgave 'Postzegels kopen en verkopen'.Bekijk: Verzamelwoede 4
Verzamelwoede 3
Deze bundel bevat honderd columns over postzegels en het verzamelen van filatelistische stukken. Deze columns bestrijken een breed spectrum van de filatelie: naast een groot aantal achtergrondverhalen over basisbegrippen voor postzegelverzamelaars bevat Verzamelwoede 3 ook een aantal stukken waarin Ruud van Capelleveen zijn licht laat schijnen over postzegels, eerstedagenveloppen en allerlei andere onderwerpen die interessant zijn voor de waarachtig geïnteresseerde postzegelverzamelaar.Bekijk: Verzamelwoede 3
Verzamelwoede 2
In deze bundel staat veel praktische informatie voor de postzegelverzamelaar. Een aantal van deze artikelen zijn voortgekomen uit de vele vragen die de auteur ontving. Na het lezen van deze bundel zal elke verzamelaar van postzegels geïnspireerd raken en verrijkt met nieuwe inzichten nog meer genieten van deze prachtige hobby.Bekijk: Verzamelwoede 2
Verzamelwoede 1
De filatelistische auteur Ruud van Capelleveen informeert de Nederlandse en Belgische verzamelaar al meer dan 25 jaar. Hij is een enthousiaste verzamelaar. Maar ook een filatelist die ongezouten zijn mening geeft over het verenigingsleven en het beleid van de postdiensten.Bekijk: Verzamelwoede 1