Postzegel Nederland 1972: Deltaplan
Kaartje Deltaplan op postzegel

De Nederlandse postdienst herdacht de ingebruikname van de Haringvlietdam met een postzegel waarop een kaartje van Zeeland stond afgebeeld.
Binnenmeren
Als we de kaart van Nederland vergelijken met een vroegere kaart, dan zien we dat in Zeeland dezelfde aanpak werd gekozen, die in het begin van de twintigste eeuw ook was gebruikt om de veiligheid in de steden en dorpen rond de voormalige Zuiderzee te vergroten. Door de aanleg van de Afsluitdijk werd de Zuiderzee een binnenmeer en kreeg het een nieuwe naam: IJsselmeer.Ook in Zeeland werden meren geschapen door de aanleg van dijken. Alleen de vaarweg naar Antwerpen, de Westerschelde, bleef open. Door de aanleg van hoge dijken en dammen werd de roep om veiligheid beantwoord. Er ontstonden zoetwaterreservoirs waarmee verdroging en verzilting kon worden aangepakt, schreef Boermans in zijn studie over de Deltawerken.
Haringvlietdam
De Haringvlietdam was het zesde grote bouwwerk van de Deltawerken. Deze dam tussen Voorne-Putten en Goeree-Overflakkee sluit het Haringvliet af. De Haringvlietdam werd op 15 november 1971 geopend door koningin Juliana en de toenmalige minister van Verkeer en Waterstaat Willem Drees jr.Omdat de rivieren de Rijn en de Maas uitmonden in het Haringvliet, kon geen dichte verbinding gemaakt worden. In de vijf kilometer lange Haringvlietdam werd een spuisluizencomplex aangelegd met een lengte van ongeveer een kilometer. Daarnaast kwamen er scheepvaartsluizen. De Haringvlietdam vormt de scheiding tussen zout en zoet. De dubbele sluizen van de Haringvlietdam zijn met stalen armen van vijfentwintig meter aan grote driehoekige 'Nabla-liggers' bevestigd. "De Nabla-liggers vormen de betonnen brug tussen de damhoofden," schreef Anne Boermans.
Zout en zoet water
Aan het begin van de eenentwintigste eeuw ontstond weer discussie over het al dan niet openen van de sluizen zodat zout water zich zou kunnen mengen met het zoete binnenwater. Men dacht eraan om de sluizen van de Haringvietdam gedeeltelijk te openen, zodat zout water tot de denkbeeldige lijn Middelharnis-Spui kon doordringen. Uiteindelijk besloot het kabinet in december 2010 dat de Haringvlietdam gesloten zou blijven, omdat de landbouw teveel hinder zou ondervinden van de verzilting van de landbouwgrond.Postzegel
De PTT deed voor het ontwerp van de Delta-zegel weer een beroep op ontwerper R.J. Draijer. Eerder ontwierp deze grafische vormgever de Zomerzegels van 1968, waarin onder meer een postzegel met de in 1965 opgeleverde Zeelandbrug was opgenomen. Op de Delta-zegel toonde R.J. Draijer op een simpele manier de omvang en de gevolgen van het Deltaplan. Op het kaartje staan de dammen en bruggen duidelijk aangegeven. Bovendien toonde de ontwerper de veranderde omstandigheden. Sommige waterplassen waren door afsluiting van het zeewater veranderd in binnenmeren. Deze binnenmeren kregen de kleur lichtblauw. De gevaarlijke zee werd door R.J. Draijer in een donkerblauwe kleur afgebeeld.De Delta-zegel verscheen op 15 februari 1972. De postzegel werd tot 20 mei 1972 verkocht op het postkantoor en bij de filatelistische loketten van de post. De Delta-zegel kon tot en met 31 december 1985 voor frankering gebruikt worden.
Verzameltips
Verzamelaars van deze uitgave hebben waarschijnlijk ook interesse voor onze verzamelpagina Deltaplan op postzegels. Bekijk ook andere interessante postzegels van Nederland.Vindt u onze artikelen interessant?
Leest u graag over postzegels?Mis niets: Lees de belangrijkste artikelen van Filahome in onze reeks Verzamelwoede.
Postzegels kopen en verkopen: tips waarmee u geld verdient

Postzegels kopen en verkopen
Postzegels verzamelen
Postzegels VerzamelenThema Deltaplan op postzegels
Postzegels kopen en verkopen

Postzegels kopen en verkopen
Verzamelwoede 4

Bekijk: Verzamelwoede 4
Verzamelwoede 3

Bekijk: Verzamelwoede 3
Bekijk ook
Verzamelwoede 2Verzamelwoede 1