Postzegel Nederland 2010: 75 jaar Boekenweek
Bijzondere postzegel voor Boekenweek
De Boekenweek is de jaarlijkse promotiecampagne van de Nederlandse uitgevers en boekhandelaren. De organisator van de Boekenweek is de CPNB. Deze letters staan voor 'Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek'. Ter gelegenheid van de 75e verjaardag van de Boekenweek kwam TNT Post op 9 maart 2010 met een bijzondere postzegel van 2,20 euro. De postzegel heeft een unieke vorm. Het is een klein boekje, waarin u met behulp van een loep een tekst van de Nederlandse schrijver Joost Zwagerman kunt lezen.Snel uitverkocht
Joost Zwagerman schreef ook het traditionele Boekenweekgeschenk. Elk jaar krijgt de koper van een boek boven een bepaalde aankoopprijs gratis dit Boekenweekgeschenk in de Boekenweek.De postzegel kan gebruikt worden voor de gewichtsklasse 250-500 gram. De meeste boeken die in Nederland verschijnen vallen in deze gewichtsklasse. Toch is het maar zeer de vraag of de postzegel ook daadwerkelijk voor de verzending van een poststuk zal worden gebruikt. Op de meeste postkantoren was de Boekenweekzegel in korte tijd uitverkocht. Ook in Groningen was de postzegel al snel uitverkocht. De postzegel verscheen immers in een relatief kleine oplage van 250.000 stuks.
CPNB
De geschiedenis van de Boekenweek gaat terug tot 1930, toen voor het eerst een Dag van het Boek is gehouden. Twee jaar later ontstond de traditie van de Boekenweek. In 1983 werd de CPNB opgericht door organisaties van uitgevers en boekverkopers. In 2001 sloten ook de openbare bibliotheken zich bij de CPNB aan.Bijzonder boekje
Zoals gezegd vormt de postzegel van de Boekenweek een boekje. Het is een boekje van drie bij vier centimeter, geschreven door Joost Zwagerman de schrijver van het Boekenweekgeschenk 'Duel'. In het boekje staat een tekst met de titel 'Wat is erger...', dat een addendum, een toevoegsel, is bij het Boekenweekgeschenk. In dit korte verhaal beschrijft Zwagerman de gedachten van de hoofdpersoon uit 'Duel', Jelmer Verhooff. Verhooff is de museumdirecteur, die net een kostbaar schilderij uit de museumcollectie heeft vernield, zoals u heeft kunnen lezen in het Boekenweekgeschenk.Ontwerp en druk
Deze bijzondere postzegel werd ontworpen door Studio Richard Hutten. Deze ontwerpstudio is gespecialiseerd in meubels en industriële vormgeving en niet zo zeer in grafische vormgeving. Deze achtergrond blijkt als we het 'postzegelproduct' bekijken. Het is een driedimensionaal object geworden, bijzonder van vorm maar niet als postzegelontwerp. We hebben wel eens betere grafische ontwerpen gezien, ook bij TNT Post. De Boekenweekzegel werd in offset gedrukt bij Joh. Enschedé Security Print in Haarlem. Voor deze unieke postzegel moest ook een speciale manier bedacht worden voor het aanbrengen van de gom: de gomlaag werd door middel van zeefdruk op een deel van het postzegelpapier van de Boekenweekzegel aangebracht.Verzameltips
In 2010 verscheen een postzegel ter gelegenheid van 75 jaar Boekenweek. De nationale Bibliotheek van Luxemburg werd in 1798 gesticht. De Luxemburgse postdienst schonk in 2023 met een mooie postzegel aandacht aan deze bibliotheek aandacht aan dit jubileum. In 2016 verscheen een interessante uitgave over het Jaar van het Boek. Aan de Kinderboekenweek werd in 2012 aandacht geschonken. Bekijk ook andere interessante postzegels van Nederland.Vindt u onze artikelen interessant?
Leest u graag over postzegels?Mis niets: Meld u NU aan en ontvang Gratis onze Filahome Nieuwsbrief Postzegels en Filatelie
Postzegels kopen en verkopen: tips waarmee u geld verdient
is geschikt voor elke postzegelverzamelaar; of u nu net bent begonnen of al jaren verzamelt, met de tips in deze uitgave kunt u goedkoper of meer verzamelen.Postzegels kopen en verkopen
Postzegels verzamelen
Postzegels VerzamelenPostzegeluitgaven 2010
Postzegels Nederland 2010
Postzegels Nederland
Leestip
Neem een gratis abonnement op de Filahome nieuwsbrief over postzegels. Een nieuwsbrief met filatelistische tips die elke verzamelaar wil lezen.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij verzamelaars van postzegels
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Nieuwsbrief over Postzegels en Filatelie
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Nieuwsbrief over Postzegels en Filatelie
Verzamelwoede 4
Sinds de verschijning van de vorige bundel in de serie verzamelwoede in 2015 heeft Ruud van Capelleveen honderden artikelen over postzegels, het verzamelen van postzegels en de postzegelhandel geschreven. De beste honderd artikelen uit deze jaren werden opgenomen in zijn nieuwe bundel met 'verzamelwoedes'. Voor 'Verzamelwoede 4' selecteerde Ruud van Capelleveen ook een aantal artikelen over de postzegelhandel die niet eerder werden gepubliceerd. Deze artikelen kunnen beschouwd worden als een aanvulling van zijn succesvolle uitgave 'Postzegels kopen en verkopen'.Bekijk: Verzamelwoede 4
Verzamelwoede 2
In deze bundel staat veel praktische informatie voor de postzegelverzamelaar. Een aantal van deze artikelen zijn voortgekomen uit de vele vragen die de auteur ontving. Na het lezen van deze bundel zal elke verzamelaar van postzegels geïnspireerd raken en verrijkt met nieuwe inzichten nog meer genieten van deze prachtige hobby.Bekijk: Verzamelwoede 2
Verzamelwoede 3
Verzamelwoede 3 bevat honderd columns over postzegels en het verzamelen van filatelistische stukken. Deze columns bestrijken een breed spectrum van de filatelie: naast een groot aantal achtergrondverhalen over basisbegrippen voor postzegelverzamelaars bevat Verzamelwoede 3 ook een aantal stukken waarin Ruud van Capelleveen zijn licht laat schijnen over postzegels, eerstedagenveloppen en allerlei andere onderwerpen die interessant zijn voor de waarachtig geïnteresseerde postzegelverzamelaar.Bekijk: Verzamelwoede 3