Postzegels Nederland 2012: Beleef de seizoenen
Season op postzegels
In juli 2012 kwam de Nederlandse postdienst PostNL met een bijzondere reclameactie voor het lifestyle magazine Seasons. Dit blad bestaat dit jaar twintig jaar. Onder de titel Beleef de seizoenen, de reclamekreet van het tijdschrift, verscheen een velletje met tien verschillende bloemen en planten op evenveel postzegels. Seasons is een uitgifte van uitgeverij Sanoma.
Commercie
We hebben de laatste jaren de commercie steeds verder zien oprukken in de filatelie. In het verleden werden postzegels vooral gebruikt om reclame te maken voor ons land. Tegenwoordig kiest de postdienst er steeds vaker voor om een commerciële marktpartij in te schakelen bij de productie van nieuwe postzegels.Ontwerp
Voor het kleurrijke velletje leverden vier huisfotografen van het tijdschrift Season werk aan: Pieter Paul Koster, Eric van Lokven, Albert Roosenburg en Rob van der Vet. "De stijl van de fotografie, de typografie en het kleurgebruik sluiten aan op de formule van het blad," zegt Collect. Ook het persbericht van PostNL vermeldt dit: "In de vormgeving van de postzegels is de stijl van het tijdschrift herkenbaar."Bianca van der Veer
De artdirector van Seasons, Bianca van der Veer, vond het een cadeau om postzegels te mogen ontwerpen. "Het is een bekroning op ons werk en een eer om te doen," zegt zij in het begeleidende persbericht van PostNL. "Omdat Seasons echt een seizoensblad is, hebben we voor bloemen en planten gekozen als symbool voor de wisseling in jaargetijden. Bij de uiteindelijke selectie en de volgorde hebben we ons laten leiden door de kwaliteit en de kleuren van het beeld, maar ook door het totaalplaatje. Bij Seasons komt het beeld op de eerste plaats, de grafische vormgeving en de typografie moeten ondersteunen en versterken. 'Less is more' [minder is meer] is daarbij altijd onze leidraad."Speciale App
Voor deze uitgifte werd ook speciale software ontwikkeld in de vorm van een app, die u kunt downloaden op de website van de postdienst. Elke postzegel bevat een specifieke code. Door deze te scannen met een smartphone krijgt u toegang tot "alle informatie over de activiteiten rondom het jubileum van Seasons".De afbeeldingen op deze postzegels zijn fantastisch duidelijk. Het tijdschrift heeft toegang tot gespecialiseerde fotografen die alle kneepjes van hun vak kennen. Het resultaat is daarom verbazend goed. Een pluspunt is ook de vermelding van de naam van de afgebeelde bloem of plant. Er moet natuurlijk iets te zeuren blijven: de echte natuurliefhebber wenst ook vermelding van de Latijnse naam.
Postzegel in detail
Het postzegelvelletje Beleef de seizoenen verscheen op 16 juli 2012 in een oplage van 415.000 stuks. De postzegels - met een afmeting van 36x25 millimeter - werden door Cartor Security in offset op normaal postzegelpapier met fosforopdruk gedrukt. Hiervoor werden de gebruikelijke vier drukkleuren geel, magenta, cyaan en zwart gebruikt. Het zijn geen zelfklevende postzegels: de postzegels van de uitgifte Beleef de Seizoenen zijn voorzien van normale synthetisch gom.De postzegels van de uitgifte Beleef de seizoenen zijn geschikt voor het versturen van een brief of kaart in de laagste gewichtsklasse (tot 20 gram) binnen Nederland. De prijs van het velletje bedraagt daarom 5 euro.
Verzameltips
Bekijk ook andere interessante postzegels van Nederland.Vindt u onze artikelen interessant?
Leest u graag over postzegels?Mis niets: Lees de belangrijkste artikelen van Filahome in onze reeks Verzamelwoede.
Postzegels kopen en verkopen: tips waarmee u geld verdient
is geschikt voor elke postzegelverzamelaar; of u nu net bent begonnen of al jaren verzamelt, met de tips in deze uitgave kunt u goedkoper of meer verzamelen.Postzegels kopen en verkopen
Postzegels verzamelen
Postzegels VerzamelenPostzegeluitgaven 2012
Postzegels Nederland 2012
Verzamelwoede 4
Sinds de verschijning van de vorige bundel in de serie verzamelwoede in 2015 heeft Ruud van Capelleveen honderden artikelen over postzegels, het verzamelen van postzegels en de postzegelhandel geschreven. De beste honderd artikelen uit deze jaren werden opgenomen in zijn nieuwe bundel met 'verzamelwoedes'. Voor 'Verzamelwoede 4' selecteerde Ruud van Capelleveen ook een aantal artikelen over de postzegelhandel die niet eerder werden gepubliceerd. Deze artikelen kunnen beschouwd worden als een aanvulling van zijn succesvolle uitgave 'Postzegels kopen en verkopen'.Bekijk: Verzamelwoede 4
Verzamelwoede 3
Deze bundel bevat honderd columns over postzegels en het verzamelen van filatelistische stukken. Deze columns bestrijken een breed spectrum van de filatelie: naast een groot aantal achtergrondverhalen over basisbegrippen voor postzegelverzamelaars bevat Verzamelwoede 3 ook een aantal stukken waarin Ruud van Capelleveen zijn licht laat schijnen over postzegels, eerstedagenveloppen en allerlei andere onderwerpen die interessant zijn voor de waarachtig geïnteresseerde postzegelverzamelaar.Bekijk: Verzamelwoede 3
Verzamelwoede 2
In deze bundel staat veel praktische informatie voor de postzegelverzamelaar. Een aantal van deze artikelen zijn voortgekomen uit de vele vragen die de auteur ontving. Na het lezen van deze bundel zal elke verzamelaar van postzegels geïnspireerd raken en verrijkt met nieuwe inzichten nog meer genieten van deze prachtige hobby.Bekijk: Verzamelwoede 2
Verzamelwoede 1
De filatelistische auteur Ruud van Capelleveen informeert de Nederlandse en Belgische verzamelaar al meer dan 25 jaar. Hij is een enthousiaste verzamelaar. Maar ook een filatelist die ongezouten zijn mening geeft over het verenigingsleven en het beleid van de postdiensten.Bekijk: Verzamelwoede 1