Postzegels Nederland 2012: Albert Heijn
Albert Heijn bestaat 125 jaar

Boekhoudschandaal
Het ontwerpbureau Millford Brand-id koos voor saaie, bedompte kleuren: kleuren die beter aansluiten bij het 'boekhoudschandaal' van Ahold in 2003. Er kwamen onregelmatigheden aan het licht. Het resultaat werd stelselmatig te rooskleurig voorgesteld. In 2002 kwam het bedrijf met een aantal winstwaarschuwingen. Cees van der Hoeven, de toenmalige algemeen directeur, werd tot aftreden gedwongen en uiteindelijk in een strafzaak veroordeeld tot betaling van een geringe geldboete. Daarnaast betaalde Cees van der Hoeven vijf miljoen euro aan het Ahold concern. Zijn optimistische cijfers hadden immers ook zijn buitensporige beloning opgedreven.Postzegels
Op de postzegels zien we onder meer het Zaanse winkeltje waar het allemaal begon, de koffiefabriek in Zaandam, de hamster van de Hamsterweek van Albert Heijn en een winkelwagentje. Zelfbediening zorgde voor een grote omwenteling in het kruidenierswezen: de kruidenier werd super, het winkelaanbod werd vergroot. Het moederconcern Ahold groeide in de tweede helft van de twintigste eeuw uit tot een groot concern, dat ook winkels opende in andere Europese landen en de Verenigde Staten van Amerika. In recente jaren begon Albert Heijn ook met een kruidenierswinkel op het internet. Het winkelwagentje wordt ook als metafoor gebruikt in webwinkels. Als u het zo bekijkt is ook de recente ontwikkeling al op een postzegel vereeuwigd.Ontwerp

Het velletje Albert Heijn 2012 bestaat uit tien postzegels en bevat vier verschillende ontwerpen. Op de velrand aan de bovenkant staat het AH-embleem, de naam van de grutter en de slogan: "Albert Heijn bestaat 125 jaar". Boven de derde postzegel begint het levensverhaal van de kruidenier. Deze tekst wordt op de velrand aan de onderkant voortgezet. In de rechter onderhoek staan het embleem van PostNL en de artikelcode. Ook de achterzijde van het postzegelvel Albert Heijn 2012 is bedrukt. Hier zien we het oude beeldmerk van Albert Heijn met de jubileumjaartallen 1887 en 2012.
Millford Brand-id
De postzegel werd ontworpen door het Haarlemse ontwerpbureau Millford Brand-id. "Inspireren en verleiden," meldt de website, maar u moet wel snel kunnen lezen, want voor u het weet is deze tekst verdwenen om plaats te maken voor een andere reclametekst die u vanwege het hoge tempo van beeldwisseling niet tot u kunt laten doordringen. "Met een frisse blik kijken we graag vooruit." Millford is het advertentiebureau dat werkt voor Albert Heijn. De keuze van de ontwerper zal daarom niet moeilijk zijn geweest voor PostNL. Het is alleen zo jammer, dat Millford Brand-id zulke lelijke postzegels ontwerpt. Het ontwerpbureau noemt zich multidisciplinair: "We hebben de overtuiging dat design, met aantrekkingskracht, een sterk middel is om ambitieuze doelstellingen te verwezenlijken. Waar het gaat om strategie, creatie en implementatie staat het resultaat voorop."Ik kan me geheel vinden in deze laatste opmerking. We beoordelen daarom het resultaat: de postzegeluitgifte Albert Heijn 2012 en moeten vaststellen dat dit ontwerpbureau misschien veel kan, maar dat het ontwerpen van fraaie postzegels daar niet toe behoort.
Ontwerp
Het postzegelvelletje Albert Heijn 2012 maakt geen gevoelens van blijdschap bij de postzegelverzamelaar in mij wakker. Blauwe, grijze en gouden tinten domineren in simpele beelden die toch niet tot de verbeelding spreken. Het is plat en gekunsteld vermaak of creatieve armoede. De ontwerper stapelde op elke postzegel telkens twee beelden, waarbij het bovenste beeld werd gedrukt in goudkleur. "Elke foto vertegenwoordigt vroeger, het icoon vertegenwoordigt nu," verklaarde de creatief directeur, Tahir Idouri, van Millford Brand-id in het huisblad Collect van PostNL. "Zo worden twee tijdperken met elkaar verbonden, in een soort wiel van de tijd." Verkopen kunnen ze wel bij Millford Brand-id, maar resulteert deze simpele gedachtegang ook in een fraai postzegelontwerp?Kijk en oordeel
Kijk en oordeel zelf: dit postzegelvelletje zal geen hoge ogen gooien. Als we aan het einde van het jaar de balans opmaken zal deze uitgifte niet behoren tot de beste postzegelontwerpen van dit jaar. Het is overigens de vraag of we dit jaar vijf mooie ontwerpen kunnen kiezen. In 2011 moesten we ook een postzegel waar veel op aan te merken was toelaten tot de beste vijf ontwerpen. We zullen zien en hopen op betere tijden. Als het echt te bar wordt kunnen we altijd nog de slechtste vijf kiezen.Postzegel in detail
De Albert Heijn 2012 uitgifte van PostNL werd door Joh. Enschedé in Haarlem in offset gedrukt op normaal papier met fosforopdruk. Hiervoor werden de kleuren geel, magenta, cyaan en zwart gebruikt. De postzegels zijn zelfklevend en hebben een zegelformaat van 30 bij 40 millimeter. De oplage van Albert Heijn 2012 is opvallend hoog: 560.000 exemplaren.Verzameltips
Bekijk ook andere interessante postzegels van Nederland.Vindt u onze artikelen interessant?
Leest u graag over postzegels?Mis niets: Meld u NU aan en ontvang Gratis onze Filahome Nieuwsbrief Postzegels en Filatelie
Postzegels kopen en verkopen: tips waarmee u geld verdient

Postzegels kopen en verkopen
Postzegels verzamelen
Postzegels VerzamelenPostzegeluitgaven 2012
Postzegels Nederland 2012
Leestip
Neem een gratis abonnement op de Filahome nieuwsbrief over postzegels. Een nieuwsbrief met filatelistische tips die elke verzamelaar wil lezen.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij verzamelaars van postzegels
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Nieuwsbrief over Postzegels en Filatelie
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Nieuwsbrief over Postzegels en Filatelie
Verzamelwoede 4

Bekijk: Verzamelwoede 4
Verzamelwoede 2

Bekijk: Verzamelwoede 2
Verzamelwoede 3

Bekijk: Verzamelwoede 3