Postzegels Nederland 2009: Zomerzegels Vergeet ze niet
Velletje in het teken van ouderen
In 2009 stonden de zomerzegels in het teken van eenzame ouderen. 'Vergeet ze niet' riepen de ontwerpers Edgar Smaling en Carlo Elias van Bureau Smel: zij plaatsten deze oproep twee keer op de velrand. Op de postzegels is te zien hoe we er voor kunnen zorgen dat ouderen niet wegkwijnen in eenzaamheid.Zomerzegels
Op 7 april 2009 verscheen de jaarlijkse serie Nederlandse Zomerzegels. De ondertitel van deze serie van zes postzegels in het velletje is 'vergeet-ze-niet'. De zes postzegels met een frankeerwaarde van 44 cent hebben een toeslag van 22 cent voor het ouderenwerk.Nationaal Ouderenfonds
De opbrengst van de toeslag komt ten goede aan het Nationaal Ouderenfonds, de nieuwe naam van het Nationaal Fonds Ouderenhulp. Deze instantie zet zich in voor de kwetsbare ouderen in Nederland. Een belangrijk onderdeel van de werkzaamheden van het Nationaal Ouderenfonds is de bestrijding van eenzaamheid. Vandaar de leus 'vergeet-ze-niet', die twee keer op de velrand werd afgedrukt.Vergeet ze niet
De woorden 'vergeet-ze-niet' staan niet op de postzegels in het velletje. Elke postzegel kreeg een ander thema. Dit thema wordt onder meer uitgedrukt door de tekst aan de bovenzijde van de postzegel. Deze thema's zijn uitgewerkt met gepersonifieerde voorbeelden. Deze teksten zijn geschreven zoals u die mogelijk in de krant of internet bent tegengekomen in contactadvertenties. Alleen is immers maar alleen. Zo is de levenslustige Albert (72) op zoek naar een maatje om samen door het leven te gaan en zoekt Corrie (75) een penvriendin. Zo geven de postzegels zes voorbeelden om niet toe te geven aan eenzaamheid, maar contact te zoeken met familie of nieuwe vrienden.Ouderdom met gebreken
'De ouderdom komt met gebreken' wist mijn grootmoeder. Alhoewel ze op andere momenten zeker meende te weten dat 'de ouderdom het nog niet kon doen', viel ook zij na het overlijden van mijn grootvader in een gat. Ze deed weinig of niets aan het onderhouden van contacten, maar stelde het wel op prijs als iemand op bezoek kwam. Voor haar kinderen en kleinkinderen bleef het onbegrijpelijk waarom ze zelf zo weinig aandacht had voor haar probleem. Ze was niet tot actie te bewegen.Nationaal Ouderenfonds
Dankzij de activiteiten van het Nationaal Ouderenfonds kunnen ouderen er weer op uit trekken. Voorbeelden hiervan zijn de BoodschappenPlusBus en de ComputerPlusBus. Door deze activiteiten worden sociale contacten bevorderd en de zelfredzaamheid van de ouderen vergroot. Elk jaar, op 1 oktober, organiseert het Nationaal Ouderenfonds de Vergeet-ze-niet-dag. Op deze dag wordt aandacht gevraagd voor eenzaamheid onder ouderen.Ontwerp
De Zomerpostzegels 2009 werden ontworpen door Edgar Smaling en Carlo Elias van Bureau Smel. Het is een fraai velletje geworden. Met een moderne vormgeving wordt aandacht gevraagd voor een voor iedereen herkenbaar probleem. De serie is een verademing tussen de vele weinig zeggende postzegels in 'persoonlijke raamwerkjes' die tegenwoordig als kunststukjes door TNT Post aan de man worden gebracht. Het verzamelen van postzegels is alleen leuk als het basismateriaal, de postzegel, kwaliteit heeft.Verzameltips
Bekijk ook andere interessante postzegels van Nederland.Vindt u onze artikelen interessant?
Leest u graag over postzegels?Mis niets: Meld u NU aan en ontvang Gratis onze Filahome Nieuwsbrief Postzegels en Filatelie
Postzegels kopen en verkopen: tips waarmee u geld verdient
is geschikt voor elke postzegelverzamelaar; of u nu net bent begonnen of al jaren verzamelt, met de tips in deze uitgave kunt u goedkoper of meer verzamelen.Postzegels kopen en verkopen
Postzegels verzamelen
Postzegels VerzamelenPostzegeluitgaven 2009
Postzegels Nederland
Uitgiften Nederland 2009
Leestip
Neem een gratis abonnement op de Filahome nieuwsbrief over postzegels. Een nieuwsbrief met filatelistische tips die elke verzamelaar wil lezen.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij verzamelaars van postzegels
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Nieuwsbrief over Postzegels en Filatelie
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Nieuwsbrief over Postzegels en Filatelie
Verzamelwoede 4
Sinds de verschijning van de vorige bundel in de serie verzamelwoede in 2015 heeft Ruud van Capelleveen honderden artikelen over postzegels, het verzamelen van postzegels en de postzegelhandel geschreven. De beste honderd artikelen uit deze jaren werden opgenomen in zijn nieuwe bundel met 'verzamelwoedes'. Voor 'Verzamelwoede 4' selecteerde Ruud van Capelleveen ook een aantal artikelen over de postzegelhandel die niet eerder werden gepubliceerd. Deze artikelen kunnen beschouwd worden als een aanvulling van zijn succesvolle uitgave 'Postzegels kopen en verkopen'.Bekijk: Verzamelwoede 4
Verzamelwoede 2
In deze bundel staat veel praktische informatie voor de postzegelverzamelaar. Een aantal van deze artikelen zijn voortgekomen uit de vele vragen die de auteur ontving. Na het lezen van deze bundel zal elke verzamelaar van postzegels geïnspireerd raken en verrijkt met nieuwe inzichten nog meer genieten van deze prachtige hobby.Bekijk: Verzamelwoede 2
Verzamelwoede 3
Verzamelwoede 3 bevat honderd columns over postzegels en het verzamelen van filatelistische stukken. Deze columns bestrijken een breed spectrum van de filatelie: naast een groot aantal achtergrondverhalen over basisbegrippen voor postzegelverzamelaars bevat Verzamelwoede 3 ook een aantal stukken waarin Ruud van Capelleveen zijn licht laat schijnen over postzegels, eerstedagenveloppen en allerlei andere onderwerpen die interessant zijn voor de waarachtig geïnteresseerde postzegelverzamelaar.Bekijk: Verzamelwoede 3