Te hoge verwachtingen in de postzegelhandel
Onderzoek naar beoordelingen
Alex Minnema van de Rijksuniversiteit van Groningen deed onderzoek naar de effecten van positieve beoordelingen voor webwinkels. De promovendus concludeerde dat de reviews van klanten een grote invloed hebben op de verkoop. Een product met een ster meer dan de concurrent wordt meer dan tien procent extra verkocht, maar er is ook een groot nadeel.Meer omzet en minder winst
Alec Minnema zag dat bij hele positieve recensies de verwachtingen van de klant ook heel hoog worden en daardoor sturen klanten dan veel vaker hun producten terug. En dat doet natuurlijk afbreuk aan de winstgevendheid. Uit het onderzoek van de Groningse promovendus blijkt dat ongeveer dertig procent van de online aangeschafte artikelen weer wordt teruggestuurd naar de webwinkel. "Bij sommige webwinkels, zoals Zalando, wordt zelfs een op de twee pakketjes weer teruggestuurd," schreef de nieuwssite van RTL. "De meeste producten gaan niet retour vanwege defecten, maar omdat het product niet aan de verwachtingen van de consument voldoet."Norm
Wat kunt u hiervan leren? Hoe zorgt u er voor dat de verzamelaar geen te hoge verwachting krijgt? Als uw klant een te hoge verwachting heeft van het aanbod in uw postzegelwinkel, dan kan dat alleen leiden tot ontevredenheid. Een goed product is de norm en daar is uw prijs ook op gebaseerd.Productbeoordelingen
Als u productbeoordelingen toestaat op uw website dan kunt u dit probleem oplossen door ook minder tevreden klanten beoordelingen te laten schrijven. Een andere, en meer rigoureuze, maatregel is het verwijderen van de mogelijkheid om beoordelingen te geven. Veel postzegelhandelaren maken gebruik van online verkoopsites als Marktplaats. Deze platforms gebruiken beoordelingen om slechte van goede handelaren te scheiden en u kunt deze beoordelingen niet uitschakelen. Als u gebruik maakt van een dergelijke site is uw productomschrijving extra belangrijk, want met een goede omschrijving kan de verwachting van de klant beïnvloed worden. Noem dus ook de nadelen van de door u aangeboden postzegelverzameling.Eerlijk zeggen
Klanten lezen slecht; ze nemen veel te weinig tijd om uw omschrijving zorgvuldig te lezen en letten daarbij vooral op zaken die ze van te voren al bedacht hadden. Hun vooroordelen zijn hardnekkiger dan uw woorden. Als u schrijft dat het een mooie verzameling is en u vermeldt niet dat de duurste postzegels van slechte kwaliteit zijn, dan vraagt u om een probleem. Elke kapotte postzegel die wordt aangetroffen zorgt voor een moment van negatieve emotie. Een goede postzegelhandelaar verwijdert slechte postzegels uit de verzameling, zodat alle postzegels aan de kwaliteitsnormen voldoen.En hiermee zijn we aan de basis van het probleem aangeland, want u moet er voor zorgen dat de klant geen overdreven vooroordeel over uw aanbod of uw winkel krijgt. Dit doet u vooral door altijd eerlijk te vertellen hoe het zit.
Vindt u onze artikelen interessant?
Leest u graag over postzegels?Mis niets: Meld u NU aan en ontvang Gratis onze Filahome Nieuwsbrief Postzegels en Filatelie
Postzegels kopen en verkopen: tips waarmee u geld verdient
is geschikt voor elke postzegelverzamelaar; of u nu net bent begonnen of al jaren verzamelt, met de tips in deze uitgave kunt u goedkoper of meer verzamelen.Postzegels kopen en verkopen
Meer informatie Postzegelhandel
PostzegelhandelLeestip
Neem een gratis abonnement op de Filahome nieuwsbrief over postzegels. Een nieuwsbrief met filatelistische tips die elke verzamelaar wil lezen.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij verzamelaars van postzegels
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Nieuwsbrief over Postzegels en Filatelie
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Nieuwsbrief over Postzegels en Filatelie
Verzamelwoede 4
Sinds de verschijning van de vorige bundel in de serie verzamelwoede in 2015 heeft Ruud van Capelleveen honderden artikelen over postzegels, het verzamelen van postzegels en de postzegelhandel geschreven. De beste honderd artikelen uit deze jaren werden opgenomen in zijn nieuwe bundel met 'verzamelwoedes'. Voor 'Verzamelwoede 4' selecteerde Ruud van Capelleveen ook een aantal artikelen over de postzegelhandel die niet eerder werden gepubliceerd. Deze artikelen kunnen beschouwd worden als een aanvulling van zijn succesvolle uitgave 'Postzegels kopen en verkopen'.Bekijk: Verzamelwoede 4
Verzamelwoede 2
In deze bundel staat veel praktische informatie voor de postzegelverzamelaar. Een aantal van deze artikelen zijn voortgekomen uit de vele vragen die de auteur ontving. Na het lezen van deze bundel zal elke verzamelaar van postzegels geïnspireerd raken en verrijkt met nieuwe inzichten nog meer genieten van deze prachtige hobby.Bekijk: Verzamelwoede 2
Verzamelwoede 3
Verzamelwoede 3 bevat honderd columns over postzegels en het verzamelen van filatelistische stukken. Deze columns bestrijken een breed spectrum van de filatelie: naast een groot aantal achtergrondverhalen over basisbegrippen voor postzegelverzamelaars bevat Verzamelwoede 3 ook een aantal stukken waarin Ruud van Capelleveen zijn licht laat schijnen over postzegels, eerstedagenveloppen en allerlei andere onderwerpen die interessant zijn voor de waarachtig geïnteresseerde postzegelverzamelaar.Bekijk: Verzamelwoede 3