Internet eist slachtoffers
Aanbod in winkelstraat steeds kleiner
De winkelstraten veranderen in hoog tempo. Het winkelgebied wordt steeds minder aantrekkelijk gevonden door de consument. Op het internet is immers alles snel en gemakkelijk te vinden. Detaillisten sluiten hun deuren. Zij kunnen de kosten door de dalende omzet niet meer opbrengen. Deze ontwikkeling heeft ook gevolgen voor de postzegeldetaillist en de kleine handelaar die een stand huurt op een verzamelbeurs.Trend
De verzamelaar blijft steeds vaker thuis en vult zijn verzameling via webshops en veilingen op het internet aan. Gezien de leeftijd van de gemiddelde verzamelaar gebeurt dit met enige vertraging, maar de postzegelbranche moet dit nu zeker merken. U denkt misschien dat u minder verkoopt omdat de verzamelaar uitsterft. Dat is zeker zo, maar mogelijk zijn er ook nog andere aspecten. Weten de verzamelaars tot vijftig jaar u wel te vinden? Zij zijn immers gewend om alles op het internet op te zoeken. Zij gaan niet naar een postzegelbeurs, want dat kost veel tijd en brengt kosten met zich mee. De jeugd heeft geen interesse in een bakje koffie en leuterpraat. Zij willen thuis bestellen en uw zending zo snel mogelijk ontvangen.Andere wereld
Blokker is een voorbeeld van een winkel die zich niet wilde aanpassen aan de realiteit. Oprichter Jaap Blokker (1942-2011) geloofde niet in de kracht van het internet. In het jaarverslag van 2009 schreef Blokker dat producten "eerst bekeken, bevoeld en besnuffeld worden voordat ze mee mogen naar het huis van de consument." De winkelketen kwam in problemen toen de consument haar gedrag veranderde. Pas in 2014 investeerde Blokker in een webshop, maar men kon niet verhinderen dat de huishoudketen zwaar verlies maakte. Men probeerde het met enkele halfslachtige maatregelen, maar deze veranderingen kwamen te laat. In mei 2017 besloot de directie om tientallen winkels te sluiten en alle ketens van de Blokker Holding, zoals Marskramer en Intertoys, af te stoten. Blokker wilde alleen nog verder met de Blokker-formule.Postzegelwinkels
Het bovenstaande heeft op het eerste gezicht misschien niets met postzegels te maken, maar het is illustratief voor de staat waarin de detailhandel zich op dit moment bevindt. Postzegelhandelaren kunnen daar lering uit trekken en consumenten weten nu dat de postzegelwinkel in de traditionele winkelstraat niet het eeuwige leven heeft. Volgens Cor Molenaar, een Nederlandse econoom en bijzonder hoogleraar eMarketing en Distance Selling (marketing op internet en verkopen op afstand) aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam, verdwijnt de komende jaren twintig procent van de winkels uit de Nederlandse winkelsteden. De binnensteden hebben hun aantrekkelijkheid verloren. U kunt dit zelf op een koopavond ervaren. Vroeger was het zeer druk en nu is het een mooi moment om even rustig boodschappen te doen. Ook in hobbyzaken is de drukte op koopavonden verdwenen. Dit geldt ook voor de meeste postzegelwinkels.Conclusie
Als u net als Jaap Blokker vasthoudt aan uw winkelconcept of uw beursstand en niet investeert in een prettige webwinkel, dan delft u het onderspit, want de consument is veranderd. Uw klanten vergelijken prijzen en aanbod met de computer of met de smartphone. "Ik heb daar totaal geen last van," zei een handelaar eens tegen mij. "Hoe weet u dat? Waar kunt zien hoeveel klanten en omzet u heeft gemist," vroeg ik hem. Als het goed gaat bent u zich niet van gevaar bewust. Het is een gecamoufleerde valkuil. Als u die niet op tijd ziet dan tuimelt u er net als Blokker in.Vindt u onze artikelen interessant?
Leest u graag over postzegels?Mis niets: Meld u NU aan en ontvang Gratis onze Filahome Nieuwsbrief Postzegels en Filatelie
Postzegels kopen en verkopen: tips waarmee u geld verdient
is geschikt voor elke postzegelverzamelaar; of u nu net bent begonnen of al jaren verzamelt, met de tips in deze uitgave kunt u goedkoper of meer verzamelen.Postzegels kopen en verkopen
Meer informatie Postzegelhandel
PostzegelhandelLeestip
Neem een gratis abonnement op de Filahome nieuwsbrief over postzegels. Een nieuwsbrief met filatelistische tips die elke verzamelaar wil lezen.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij verzamelaars van postzegels
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Nieuwsbrief over Postzegels en Filatelie
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Nieuwsbrief over Postzegels en Filatelie
Verzamelwoede 4
Sinds de verschijning van de vorige bundel in de serie verzamelwoede in 2015 heeft Ruud van Capelleveen honderden artikelen over postzegels, het verzamelen van postzegels en de postzegelhandel geschreven. De beste honderd artikelen uit deze jaren werden opgenomen in zijn nieuwe bundel met 'verzamelwoedes'. Voor 'Verzamelwoede 4' selecteerde Ruud van Capelleveen ook een aantal artikelen over de postzegelhandel die niet eerder werden gepubliceerd. Deze artikelen kunnen beschouwd worden als een aanvulling van zijn succesvolle uitgave 'Postzegels kopen en verkopen'.Bekijk: Verzamelwoede 4
Verzamelwoede 2
In deze bundel staat veel praktische informatie voor de postzegelverzamelaar. Een aantal van deze artikelen zijn voortgekomen uit de vele vragen die de auteur ontving. Na het lezen van deze bundel zal elke verzamelaar van postzegels geïnspireerd raken en verrijkt met nieuwe inzichten nog meer genieten van deze prachtige hobby.Bekijk: Verzamelwoede 2
Verzamelwoede 3
Verzamelwoede 3 bevat honderd columns over postzegels en het verzamelen van filatelistische stukken. Deze columns bestrijken een breed spectrum van de filatelie: naast een groot aantal achtergrondverhalen over basisbegrippen voor postzegelverzamelaars bevat Verzamelwoede 3 ook een aantal stukken waarin Ruud van Capelleveen zijn licht laat schijnen over postzegels, eerstedagenveloppen en allerlei andere onderwerpen die interessant zijn voor de waarachtig geïnteresseerde postzegelverzamelaar.Bekijk: Verzamelwoede 3