Consumentenvertrouwen en de postzegelhandel
Vertrouwen
Het consumentenvertrouwen is voor het eerst sinds de zomer van 2007 weer positief, meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op 19 maart 2015. Wat betekent dit voor de postzegelhandel? Gaan verzamelaars hierdoor meer kopen?De Nederlandse consument is na zeven magere jaren weer optimistischer over de economische ontwikkelingen. Het indexcijfer van het CBS dat dit vertrouwen weergeeft steeg van -7 naar 2 in maart 2015. De bereidheid om grote aankopen te doen is iets minder negatief dan in februari, zegt het CBS.
Sentiment
Het consumentenvertrouwen loopt meestal iets voor op de eigenlijke ontwikkeling, dus dit is een gunstig teken. Het CBS denkt dat de stijging van het consumentenvertrouwen samenhangt met de recente berichten over de economie en de arbeidsmarkt. Ook de stijgende koersen op de beurs van Amsterdam dragen bij aan dit sentiment. Hiermee lijken we afscheid te hebben genomen van de financiële crisis die zorgde voor een sterke stijging van de werkloosheid. In februari daalde de werkloosheid met 12.000. Het aantal WW-uitkeringen daalde naar 455.000. Minder werkloosheid en positieve resultaten voor pensioenfondsen zorgen voor meer inkomen en dus meer koopkracht.Abonnementen
Wat betekent deze economische ontwikkeling voor de postzegelhandel? Zoals u begrijpt behoren hobbyuitgaven niet tot de eerste levensbehoeften. Deze handel is hierdoor erg afhankelijk van het sentiment van de consument. De verzamelaar zal alleen geld aan postzegels uitgeven als hij dit heeft. Hierbij moet opgemerkt worden dat verzamelaars zelden ingrijpen in de vaste kosten. Abonnementen op nieuwtjes lopen doorgaans gewoon door; ook als het economisch slecht gaat, want de verzamelaar wil niets missen. Handelaren zullen wel gemerkt hebben dat ze minder nieuwe klanten voor de nieuwtjesdiensten kregen. De uitval in dit segment wordt vooral bepaald door de demografische factor: abonnementen worden beëindigd door het overlijden van de verzamelaar.Waarschuwing
Nu het economisch weer beter gaat en de consument een positieve verwachting heeft over zijn toekomstige inkomen, zullen de postzegelhandelaren iets meer verkopen. De verzamelaar zal dit ook merken. Hij raakt zijn doubletten gemakkelijker kwijt en zal hier en daar een prijsverhoging constateren.Ik moet ook waarschuwen, want de algemene trend zal ook de komende jaren negatief blijven. Er sterven nog altijd meer verzamelaars dan er bijkomen. Prijsstijgingen zult u vooral zien bij zeldzame stukken. De prijsstijging voor massawaar zal achterblijven.
Vindt u onze artikelen interessant?
Leest u graag over postzegels?Mis niets: Meld u NU aan en ontvang Gratis onze Filahome Nieuwsbrief Postzegels en Filatelie
Postzegels kopen en verkopen: tips waarmee u geld verdient

Postzegels kopen en verkopen
Meer informatie Postzegelhandel
PostzegelhandelLeestip
Neem een gratis abonnement op de Filahome nieuwsbrief over postzegels. Een nieuwsbrief met filatelistische tips die elke verzamelaar wil lezen.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij verzamelaars van postzegels
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Nieuwsbrief over Postzegels en Filatelie
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Nieuwsbrief over Postzegels en Filatelie
Verzamelwoede 3

Bekijk: Verzamelwoede 3
Verzamelwoede 2

Bekijk: Verzamelwoede 2