Paardenposterij in Nederland 1806-1854
Verandering postwezen in Franse tijd

Zeventig poststations
Er werden ongeveer zeventig stations ingericht waar de paarden konden worden gewisseld. Vaak was daar ook een posthuis bij gevestigd. De leiding op een station was in handen van een postmeester. Hij zorgde voor het materiaal en gaf leiding aan het personeel. Tot zijn taak behoorde ook de inning van het postgeld en de uitbetaling van de rijlonen aan de ruiters.Strenge regels
Dag en nacht waren de stations van de paardenposterij geopend. De reizigers werden bediend in volgorde van binnenkomst, maar de koeriers van de overheid hadden voorrang. De dienstverlening was aan strenge regels gebonden en er werd gewerkt met strikte schema's, waarbij de trajecten elk uur eenmaal moesten worden afgelegd.Estafettedienst voor expresbrieven
Voor expresbrieven was een estafettedienst ingericht. Deze diende hoofdzakelijk voor de overheid, maar kon ook door particulieren worden ingeschakeld.Na de komst van de spoorwegen verloor de paardenposterij haar bestaansrecht. Op 30 april 1854 werd een wet aangenomen waarin de opheffing van deze dienst werd geregeld.
Vindt u onze artikelen interessant?
Leest u graag over postzegels?Mis niets: Meld u NU aan en ontvang Gratis onze Filahome Nieuwsbrief Postzegels en Filatelie
Postzegels kopen en verkopen: tips waarmee u geld verdient

Postzegels kopen en verkopen
Lees verder: meer over postzegels
Waarde van postzegelsPostzegels kopen
Zegelsoorten
Leestip
Neem een gratis abonnement op de Filahome nieuwsbrief over postzegels. Een nieuwsbrief met filatelistische tips die elke verzamelaar wil lezen.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij verzamelaars van postzegels
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Nieuwsbrief over Postzegels en Filatelie
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Nieuwsbrief over Postzegels en Filatelie
Verzamelwoede 4

Bekijk: Verzamelwoede 4
Verzamelwoede 2

Bekijk: Verzamelwoede 2
Verzamelwoede 3

Bekijk: Verzamelwoede 3