Toezicht op postbedrijf PostNL door Autoriteit Consument en Markt (ACM)
Toezicht op de postmarkt
PostNL medewerker met rolcontainer
Hoe is het toezicht op de postmarkt geregeld? Wie houdt er toezicht op PostNL en controleert de verrichtingen en tarieven van het bedrijf dat de universele postdienst verricht in Nederland? In dit artikel spreekt de auteur ook zijn verwachting uit over de toekomstige prijs- en marktontwikkelingen en vertelt hij wat dit betekent voor de postzegelverzamelaar.Autoriteit Consument en Markt
In 2013 heeft PostNL 95,8 procent van de post op tijd bezorgd. Hiermee voldeed het postbedrijf aan de wettelijke eis om 95 procent van de post die in de brievenbussen is gedeponeerd op de volgende werkdag te bezorgen. In 2012 lukte dit niet. Toen bleef PostNL door problemen in enkele distributiecentra steken op 93,9 procent. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Deze organisatie ontstond op 1 april 2013 door een fusie van de Consumentenautoriteit, de OPTA en de Nederlandse Mededingingsautoriteit. De ACM is een juridisch onderdeel van het ministerie van Economische Zaken. Dit bestuursorgaan moet voor de overheid toezicht houden op de postbedrijven, de telecommarkt, de energiemarkt en de vervoersmarkt; kortom de diensten die twintig jaar geleden nog allemaal in handen waren van de overheid en nu door bedrijven worden uitgevoerd.Marktfilosofie
De overheid zei destijds dat door marktwerking betere producten tegen aantrekkelijker prijzen aan de consument zouden worden aangeboden, maar op de meeste markten die werden geprivatiseerd, speelde nog een belangrijk aspect: de overheidsbedrijven konden de innovatie niet bijhouden. Het was daarom niet verwonderlijk dat allereerst de telecommarkt werd geprivatiseerd: er waren grote investeringen nodig om het netwerk en de apparatuur geschikt te maken voor de technische ontwikkelingen en mogelijkheden, die in de jaren tachtig in gang werden gezet. Daarnaast ontstond in Europa de liberale gedachte dat bedrijven beter dan de overheid konden inspelen op marktontwikkelingen. Hierdoor kwamen veel diensten bij bedrijven, die voorheen door de overheid werden verzorgd.De Autoriteit Consument en Markt legt het positief uit op haar website: "Keuzes voor consumenten, die echt wat te kiezen hebben en durven kiezen. Omdat bedrijven duidelijk zijn over wat zij aanbieden. En consumenten weten wat hun rechten zijn. Hier ligt de sleutel voor goedwerkende markten."
Universele postdienst
Alle postbedrijven moeten zich registreren bij de Autoriteit Consument en Markt en alle postbedrijven moeten ervoor zorgen dat het briefgeheim niet wordt geschonden en dat de post van verzender tot ontvanger veilig wordt behandeld. Voor PostNL gelden bovendien speciale bepalingen, omdat dit bedrijf is aangemerkt als universele postdienst. De wet stelt veel eisen aan PostNL, waarop de Autoriteit Consument en Markt toezicht moet houden. PostNL is bijvoorbeeld wettelijk verplicht om op vijf dagen per week post te bezorgen. De ACM bekeek in 2013 ook het postvestigingenbeleid van het postbedrijf en constateerde dat PostNL aan de wettelijke eisen heeft voldaan: "Dit zijn eisen aan de servicepunten van PostNL wat betreft het aantal, de spreiding en het te voeren assortiment aan producten en diensten. PostNL moet minimaal 2000 servicepunten hebben. Die servicepunten moeten voor 95 procent van de Nederlanders binnen een straal van vijf kilometer te bereiken zijn.Prijsbeleid
De Autoriteit Consument en Markt wordt door de overheid ook betrokken bij het prijsbeleid van PostNL. PostNL moet een prijsverhoging steeds voorleggen aan het ministerie van Economische Zaken. Dit ministerie bepaalt het maximum waarmee PostNL de tarieven voor de dienstverlening, die onder de universele postdienst valt, mag verhogen. Voor dit ministerie toetst de ACM vervolgens of deze verhoging binnen dit maximum valt.Dit maximum lijkt een rekbaar begrip. Vanaf het jaar 2000 - het begin van de postliberalisering - steeg het briefposttarief van 39 cent naar 69 cent in 2015 (zie overzicht Ontwikkeling Briefposttarief op Tariefverhoging PostNL). Ik ken geen ander product waarvan de prijs zo explosief steeg. Dit komt door de gestegen kosten voor de uitvoering van de universele postdienst, zegt de ACM: "Als de uitvoering van de universele postdienst meer kost dan het oplevert, dan kan PostNL aan ACM vragen om een vergoeding van deze zogeheten netto-kosten." Als de ACM deze vergoeding toekent, moeten de andere postbedrijven daaraan meebetalen. De verdeling van deze kosten over de verschillende markpartijen wordt vastgesteld door het ministerie van Economische Zaken.
Toekomstverwachting
De postdienst PostNL kreeg concurrentie. Op de pakjesmarkt was altijd al enige concurrentie, maar ook in dit marktsegment verloor PostNL veel klandizie. Veel bedrijven sloten voor de briefbezorging een contract af met concurrent Sandd. Ook in de komende jaren krijgt PostNL nog te maken met een verlaagd briefpostvolume. De posttarieven werden aanzienlijk verhoogd om te kunnen blijven voldoen aan de wettelijke verplichtingen en deze verhogingen zullen weer leiden tot een verdere volumedaling. Het versturen van een brief zal altijd goedkoper blijven dan de verzending van een pakketje, maar het prijsverschil tussen deze twee diensten zullen steeds kleiner worden. Het gewicht van de brief zal minder bepalend worden. Er zal vooral prijsverschil blijven bestaan tussen poststukken die door de brievenbus kunnen en 'belpost', waarbij aangebeld moet worden bij de klant.Van brief naar pakje
In de toekomst verstuurt u geen felicitatiekaarten en kerstpost meer, omdat de prijzen naar huidige begrippen astronomisch hoog zullen zijn. U zult alleen nog post versturen waarvoor geen andere bezorgmogelijkheid bestaat. Daarnaast zal het pakjesvervoer flink blijven groeien, omdat steeds vaker wordt besteld via het internet. Voor PostNL is dat een positieve ontwikkeling, maar voor de winkeliers in onze binnensteden zal de crisis nog lang doordreunen. Uiteindelijk zullen alleen winkeliers overleven, die een duidelijke meerwaarde leveren. De komende jaren zullen service en klantgerichtheid de toverwoorden zijn voor de winkeliers in de binnensteden.Wat betekent dit voor de verzamelaar?
Een teruglopend postvolume is per definitie slecht voor de postzegelverzamelaar, want jonge mensen komen hierdoor onvoldoende in aanraking met postzegels. Daarnaast verkoopt PostNL steeds minder bijzondere postzegels aan de consument: u ziet steeds dezelfde frankeerzegels en deze frankeerzegels zijn geen aantrekkelijke verzamelobjecten. PostNL verkoopt bijzondere postzegels via haar CollectClub eigenlijk alleen nog aan verzamelaars en slechts een klein deel van deze postzegels wordt gebruikt voor het frankeren van een brief. Hierdoor is de kans dat u een mooie postzegel op een poststuk tegenkomt wel heel erg klein geworden. Het verzamelen van 'gestempelde postzegels' - postzegels die daadwerkelijk zijn gebruikt op een brief - loopt hierdoor sterk terug. De jonge verzamelaar kan, door gebrek aan financiën, daardoor moeilijk instappen. In 'Postzegels kopen en verkopen' leg ik uit, dat ook de postdiensten zien dat de verzamelmarkt opdroogt. Met een stortvloed aan postzegels willen PostNL en haar buitenlandse collega's nog zoveel mogelijk aan u verdienen in de resterende tijd.Vindt u onze artikelen interessant?
Leest u graag over postzegels?Mis niets: Lees de belangrijkste artikelen van Filahome in onze reeks Verzamelwoede.
Postzegels kopen en verkopen: tips waarmee u geld verdient
is geschikt voor elke postzegelverzamelaar; of u nu net bent begonnen of al jaren verzamelt, met de tips in deze uitgave kunt u goedkoper of meer verzamelen.Postzegels kopen en verkopen
Posttarieven en postmarkt
Posttarieven: Brieven en PostpakkettenPosttarief en Postmarkt in 2014
Verzamelwoede 4
Sinds de verschijning van de vorige bundel in de serie verzamelwoede in 2015 heeft Ruud van Capelleveen honderden artikelen over postzegels, het verzamelen van postzegels en de postzegelhandel geschreven. De beste honderd artikelen uit deze jaren werden opgenomen in zijn nieuwe bundel met 'verzamelwoedes'. Voor 'Verzamelwoede 4' selecteerde Ruud van Capelleveen ook een aantal artikelen over de postzegelhandel die niet eerder werden gepubliceerd. Deze artikelen kunnen beschouwd worden als een aanvulling van zijn succesvolle uitgave 'Postzegels kopen en verkopen'.Bekijk: Verzamelwoede 4
Verzamelwoede 3
Deze bundel bevat honderd columns over postzegels en het verzamelen van filatelistische stukken. Deze columns bestrijken een breed spectrum van de filatelie: naast een groot aantal achtergrondverhalen over basisbegrippen voor postzegelverzamelaars bevat Verzamelwoede 3 ook een aantal stukken waarin Ruud van Capelleveen zijn licht laat schijnen over postzegels, eerstedagenveloppen en allerlei andere onderwerpen die interessant zijn voor de waarachtig geïnteresseerde postzegelverzamelaar.Bekijk: Verzamelwoede 3
Verzamelwoede 2
In deze bundel staat veel praktische informatie voor de postzegelverzamelaar. Een aantal van deze artikelen zijn voortgekomen uit de vele vragen die de auteur ontving. Na het lezen van deze bundel zal elke verzamelaar van postzegels geïnspireerd raken en verrijkt met nieuwe inzichten nog meer genieten van deze prachtige hobby.Bekijk: Verzamelwoede 2
Verzamelwoede 1
De filatelistische auteur Ruud van Capelleveen informeert de Nederlandse en Belgische verzamelaar al meer dan 25 jaar. Hij is een enthousiaste verzamelaar. Maar ook een filatelist die ongezouten zijn mening geeft over het verenigingsleven en het beleid van de postdiensten.Bekijk: Verzamelwoede 1