Thurn und Taxis in Luxemburg
Postroutes op postzegels

Luxemburg: Europazegels 2020, Thurn und Taxis in Luxemburg
PostEurop koos oude postroutes als thema voor de Europazegels van 2020. Luxemburg schonk daarom aandacht aan de postroutes van Thurn und Taxis door Luxemburg. De postzegels werden ontworpen door Tom Diederich en gedrukt door Cartor in Meaucé La Loupe in Frankrijk.Postroutes
Omodeo Tasso organiseerde in de dertiende eeuw een eerste postroute. Zijn bedrijf organiseerde verbindingen tussen Venetië, Milaan, Rome en Genua. In de vijftiende en zestiende eeuw werden deze postdiensten door de familie Tassis uitgebreid over een groot deel van Europa. Daar verdiende de familie erg veel geld en aanzien mee. Zij werden in 1512 als rijksridder opgenomen in de rijksadel van het Habsburgse Rijk. De familie die nu Thurn und Taxis genoemd werd, zou later in verschillende steden grote stadspaleizen inrichten. Het inmiddels verdwenen Hof van Thurn en Tassis in Brussel is daar een mooi voorbeeld van. Dit stadspaleis van de postmeesters stond op de hoek van de huidige Kleine Zavel en de Regenschapsstraat.Karel V
Keizer Karel V is erg belangrijk geweest voor de ontwikkeling van de post, want het koeriersbedrijf van de koeriersfamilie kreeg toestemming om vier nieuwe postroutes door zijn rijk te openen. Bovendien mochten zij naast staatsstukken ook post van particulieren gaan vervoeren over deze routes. Hierdoor nam de winstgevendheid nog meer toe. Een van deze postroutes verbond Wenen met Asselborn in Luxemburg.Paardenpost
In de zestiende eeuw werden nog geen rijtuigen gebruikt voor de bezorging van post. Een ruiter was snel en er werden nog geen grote hoeveelheden post vervoerd. De verbindingen in Europa waren slecht en de koeriers liepen een groot risico om beroofd te worden. Op de Luxemburgse postzegels zijn postruiters te zien. Zij kondigden hun aankomst op de plaats van bestemming aan met een posthoorn, zoals te zien is op de postzegel van 80 cent. Deze posthoorn werd later door veel postdiensten opgenomen in het logo. Ook de Nederlandse PTT heeft jarenlang een logo met een posthoorn gehad. De Duitse en de Zweedse postdiensten maken nog altijd gebruik van dit symbool.Luxeumburg
Het netwerk van Thurn und Taxis werd steeds uitgebreid. Luxemburg kreeg in 1624 een tweede aansluiting op het postnetwerk, toen een nieuwe verbinding naar Italië tot stand kwam. De Luxemburgse plaats Perl was een stopplaats op deze postroute. In 1680 kwam de dienst tussen Brussel en Wenen tot stand. Voor Luxemburg was dit van belang, omdat hierdoor ook een goede en snelle verbinding met Brussel ontstond. In de jaren die volgden verbeterden dankzij Thurn und Taxis ook de postverbindingen met Longwy en Metz (1701) in Frankrijk. Deze twee routes zijn te zien op de Luxemburgse postzegel van 1,05 euro.Thurn und Taxis
De familie Thurn und Taxis hebben eeuwenlang genoten van het monopolie. Tot de Franse Revolutie hadden zij nog altijd het alleenrecht op de belangrijkste postroutes door Europa. Thurn und Taxis was in de negentiende eeuw ook de naam van een postzegelgebied. Van 1852 tot 1868 verschenen postzegels in dit vorstendom. De postdienst van Thurn und Taxis eindigde in 1868, toen de staat opging in de Noord-Duitse Confederatie.Vindt u onze artikelen interessant?
Leest u graag over postzegels?Mis niets: Meld u NU aan en ontvang Gratis onze Filahome Nieuwsbrief Postzegels en Filatelie
Postzegels kopen en verkopen: tips waarmee u geld verdient

Postzegels kopen en verkopen
Meer over postvervoer
PostvervoerPostNL
Leestip
Neem een gratis abonnement op de Filahome nieuwsbrief over postzegels. Een nieuwsbrief met filatelistische tips die elke verzamelaar wil lezen.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij verzamelaars van postzegels
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Nieuwsbrief over Postzegels en Filatelie
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Nieuwsbrief over Postzegels en Filatelie
Verzamelwoede 2

Bekijk: Verzamelwoede 2
Verzamelwoede 3

Bekijk: Verzamelwoede 3