Reorganisatie PostNL: problemen en lichtpuntjes
Problemen brievenbezorging

Ook technisch verandert er veel. Op de nieuw te vormen negen bestellocaties gaat men werken met nieuwe sorteermachines. Deze sorteermachines geven veel problemen. In Noord-Brabant en Utrecht werd hierdoor de post te laat bezorgd. Postmedewerkers trokken aan de bel. PostNL besloot om het verzoek van de ondernemingsraad te honoreren. De postreorganisatie lig nu enkele maanden stil. In deze maanden worden ook geen bestellocaties meer gesloten.
Nieuwe structuur voor pakketten
Terwijl het volume voor brieven daalt stijgt de hoeveelheid pakketpost van PostNL. Hiervoor moet ook de infrastructuur worden aangepast. In 2014 wil PostNL beschikken over een geheel nieuwe logistieke infrastructuur. Hiervoor komen nieuwe gebouwen, machines en processen, meldde het postbedrijf in 2011. "Als gevolg van de voortdurend stijgende volumes aan pakketten zijn de laatste jaren de capaciteitsgrenzen in zicht gekomen. Om deze volumestijging te kunnen faciliteren en om te voldoen aan veranderende klantwensen gaan we van 4 naar 18 sorteerlocaties."Deze stijging heeft dezelfde oorzaak als de terugloop van de gewone brief: het internet. Terwijl e-mail de brief vervangt, koopt de Nederlandse consument steeds meer online. "De ontwikkelingen op het gebied van e-commerce hebben bij PostNL Pakketten de afgelopen jaren voor enorme volumestijging gezorgd. Zonder twijfel zullen ook het komende decennium elk jaar nieuwe records worden genoteerd wat betreft internetbestellingen," zegt PostNL.
Track en trace
PostNL is niet alleen in Nederland actief. Ook in België wordt hard gewerkt aan vernieuwing en verbetering van het postproces. In april werd een nieuw systeem met 230 handterminals uitgezet in België. Met deze apparatuur kan PostNL de functionaliteit van 'track en trace' ook in België aanbieden. Hierdoor kunnen de klanten online een zending volgen. "PostNL heeft hiermee het fundament gelegd voor de toekomst in België," zegt Gerrit Mastenbroek, algemeen directeur van PostNL Pakketten. "Onze klanten zullen volledig inzicht krijgen waar hun verzendingen zich bevinden, ongeacht of het pakketje besteld is in België of Nederland. Bovendien zullen wij de komende jaren gefaseerd diensten uitrollen waarmee consumenten steeds meer zelf kunnen bepalen waar en wanneer de zendingen geleverd moeten worden, zoals CheckOut of MijnPakket. TNT Post Pakketservice België is hiermee geweldig gepositioneerd om te kunnen profiteren van de groei van de Belgische online markt."Vindt u onze artikelen interessant?
Leest u graag over postzegels?Mis niets: Lees de belangrijkste artikelen van Filahome in onze reeks Verzamelwoede.
Postzegels kopen en verkopen: tips waarmee u geld verdient

Postzegels kopen en verkopen
Posttarieven en postmarkt
Posttarieven: Brieven en PostpakkettenPosttarief en Postmarkt in 2012
Postzegels kopen en verkopen

Postzegels kopen en verkopen
Verzamelwoede 4

Bekijk: Verzamelwoede 4
Verzamelwoede 3

Bekijk: Verzamelwoede 3
Bekijk ook
Verzamelwoede 2Verzamelwoede 1