Rampvlucht: Uiver verongelukt
Melbourne-race

Voorzijde rampstuk de Uiver met het rode vertrekstempel 'Amsterdam-Batavia, PH-AJU "De Uiver" 19 december 1934' met vlekken en enkele brandplekjes
In oktober 1934 behaalde de Uiver, een modern nieuw vliegtuig van de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij, de tweede prijs in de snelheidsrace van Engeland naar Australië: de Melbourne-race. De terugtocht van de Uiver werd een triomftocht. De kranten schonken veel aandacht aan de KLM-vlucht. De naam van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij werd overal met respect uitgesproken. De piloten waren helden. Iedereen kende hun namen.Postvluchten
Aan het begin van de jaren dertig werd gesuggereerd dat de KLM goed zou kunnen verdienen aan het postvervoer. Met een vliegtuig kon post snel naar andere landen en continenten vervoerd worden, maar Albert Plesman zag niets in speciale postvliegtuigen, zoals hij ook niets moest hebben van vliegboten en luchtschepen, meende luchtvaarthistoricus B. van der Klaauw. "De geschiedenis zou hem op alle drie de punten in het gelijk stellen." De postvluchten werden gecombineerd met personenvervoer.Caïro
Op 20 december 1934 vertrok de Uiver voor een tweede langeafstandsvlucht. Het was een speciale Kerstvlucht naar Batavia. Er was 350 kilogram post aan boord. Na een tussenstop in Caïro wilde gezagvoerder Wim Beekman niet vertrekken. Het weer was veel te slecht, maar KLM-directeur Albert Plesman zette hem onder druk. Er dreigde ontslag als hij niet onmiddellijk vertrok. Beekman vertrok: een fatale beslissing.Rutbah Wells
Het volgende deel van de tocht zou naar Bagdad leiden, maar de Uiver zou nooit aankomen in de hoofdstad van Irak. Door slecht weer verongelukte de Uiver bij Rutbah Wells in de Syrische woestijn. De vier bemanningsleden en de drie passagiers kwamen bij dit ongeluk om het leven. Het uitgebrande wrak werd een dag later gevonden. "Officieel werd blikseminslag als oorzaak van het verongelukken van het vliegtuig opgegeven," schreef Van der Klaauw, "maar er is nooit definitief vastgesteld of dit de ware oorzaak was."Ramppost

Achterzijde rampstuk de Uiver met aankomststempel 'Batavia Centrum' in zwart
De post uit het wrak van de Uiver werd geborgen. Veel poststukken waren beschadigd, maar konden worden bezorgd in Nederlands-Indië. De overgebleven post arriveerde op 28 december 1934 in Batavia. De poststukken die de rampvlucht met de Uiver meemaakten zijn te herkennen aan de stempels. De brieven kregen een speciaal vertrekstempel: 'Amsterdam-Batavia, PH-AJU "De Uiver" 19 december 1934'. Het aankomststempel kwam in de meeste gevallen op de achterzijde: 'Batavia Centrum, 28 december 1934, 17 uur.'Vindt u onze artikelen interessant?
Leest u graag over postzegels?Mis niets: Lees de belangrijkste artikelen van Filahome in onze reeks Verzamelwoede.
Postzegels kopen en verkopen: tips waarmee u geld verdient

Postzegels kopen en verkopen
Meer postgeschiedenis
PostgeschiedenisVerzamelwoede 4

Bekijk: Verzamelwoede 4
Verzamelwoede 3

Bekijk: Verzamelwoede 3
Verzamelwoede 2

Bekijk: Verzamelwoede 2
Verzamelwoede 1

Bekijk: Verzamelwoede 1