Rampvlucht: Uiver verongelukt
Melbourne-race
Voorzijde rampstuk de Uiver met het rode vertrekstempel 'Amsterdam-Batavia, PH-AJU "De Uiver" 19 december 1934' met vlekken en enkele brandplekjes
In oktober 1934 behaalde de Uiver, een modern nieuw vliegtuig van de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij, de tweede prijs in de snelheidsrace van Engeland naar Australië: de Melbourne-race. De terugtocht van de Uiver werd een triomftocht. De kranten schonken veel aandacht aan de KLM-vlucht. De naam van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij werd overal met respect uitgesproken. De piloten waren helden. Iedereen kende hun namen.Postvluchten
Aan het begin van de jaren dertig werd gesuggereerd dat de KLM goed zou kunnen verdienen aan het postvervoer. Met een vliegtuig kon post snel naar andere landen en continenten vervoerd worden, maar Albert Plesman zag niets in speciale postvliegtuigen, zoals hij ook niets moest hebben van vliegboten en luchtschepen, meende luchtvaarthistoricus B. van der Klaauw. "De geschiedenis zou hem op alle drie de punten in het gelijk stellen." De postvluchten werden gecombineerd met personenvervoer.Caïro
Op 20 december 1934 vertrok de Uiver voor een tweede langeafstandsvlucht. Het was een speciale Kerstvlucht naar Batavia. Er was 350 kilogram post aan boord. Na een tussenstop in Caïro wilde gezagvoerder Wim Beekman niet vertrekken. Het weer was veel te slecht, maar KLM-directeur Albert Plesman zette hem onder druk. Er dreigde ontslag als hij niet onmiddellijk vertrok. Beekman vertrok: een fatale beslissing.Rutbah Wells
Het volgende deel van de tocht zou naar Bagdad leiden, maar de Uiver zou nooit aankomen in de hoofdstad van Irak. Door slecht weer verongelukte de Uiver bij Rutbah Wells in de Syrische woestijn. De vier bemanningsleden en de drie passagiers kwamen bij dit ongeluk om het leven. Het uitgebrande wrak werd een dag later gevonden. "Officieel werd blikseminslag als oorzaak van het verongelukken van het vliegtuig opgegeven," schreef Van der Klaauw, "maar er is nooit definitief vastgesteld of dit de ware oorzaak was."Ramppost
Achterzijde rampstuk de Uiver met aankomststempel 'Batavia Centrum' in zwart
De post uit het wrak van de Uiver werd geborgen. Veel poststukken waren beschadigd, maar konden worden bezorgd in Nederlands-Indië. De overgebleven post arriveerde op 28 december 1934 in Batavia. De poststukken die de rampvlucht met de Uiver meemaakten zijn te herkennen aan de stempels. De brieven kregen een speciaal vertrekstempel: 'Amsterdam-Batavia, PH-AJU "De Uiver" 19 december 1934'. Het aankomststempel kwam in de meeste gevallen op de achterzijde: 'Batavia Centrum, 28 december 1934, 17 uur.'Vindt u onze artikelen interessant?
Leest u graag over postzegels?Mis niets: Meld u NU aan en ontvang Gratis onze Filahome Nieuwsbrief Postzegels en Filatelie
Postzegels kopen en verkopen: tips waarmee u geld verdient
is geschikt voor elke postzegelverzamelaar; of u nu net bent begonnen of al jaren verzamelt, met de tips in deze uitgave kunt u goedkoper of meer verzamelen.Postzegels kopen en verkopen
Meer postgeschiedenis
PostgeschiedenisLeestip
Neem een gratis abonnement op de Filahome nieuwsbrief over postzegels. Een nieuwsbrief met filatelistische tips die elke verzamelaar wil lezen.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij verzamelaars van postzegels
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Nieuwsbrief over Postzegels en Filatelie
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Nieuwsbrief over Postzegels en Filatelie
Verzamelwoede 4
Sinds de verschijning van de vorige bundel in de serie verzamelwoede in 2015 heeft Ruud van Capelleveen honderden artikelen over postzegels, het verzamelen van postzegels en de postzegelhandel geschreven. De beste honderd artikelen uit deze jaren werden opgenomen in zijn nieuwe bundel met 'verzamelwoedes'. Voor 'Verzamelwoede 4' selecteerde Ruud van Capelleveen ook een aantal artikelen over de postzegelhandel die niet eerder werden gepubliceerd. Deze artikelen kunnen beschouwd worden als een aanvulling van zijn succesvolle uitgave 'Postzegels kopen en verkopen'.Bekijk: Verzamelwoede 4
Verzamelwoede 2
In deze bundel staat veel praktische informatie voor de postzegelverzamelaar. Een aantal van deze artikelen zijn voortgekomen uit de vele vragen die de auteur ontving. Na het lezen van deze bundel zal elke verzamelaar van postzegels geïnspireerd raken en verrijkt met nieuwe inzichten nog meer genieten van deze prachtige hobby.Bekijk: Verzamelwoede 2
Verzamelwoede 3
Verzamelwoede 3 bevat honderd columns over postzegels en het verzamelen van filatelistische stukken. Deze columns bestrijken een breed spectrum van de filatelie: naast een groot aantal achtergrondverhalen over basisbegrippen voor postzegelverzamelaars bevat Verzamelwoede 3 ook een aantal stukken waarin Ruud van Capelleveen zijn licht laat schijnen over postzegels, eerstedagenveloppen en allerlei andere onderwerpen die interessant zijn voor de waarachtig geïnteresseerde postzegelverzamelaar.Bekijk: Verzamelwoede 3