PostNL en verdeling postmarkt in 2018
Internethandel moet redding brengen

Brievenbussen in Zevenaar
De daling van het postvolume bij PostNL is nog niet gestopt. Volgens PostNL wierpen de kostenbesparingen wel vruchten af en vordert de voortgang om de activiteiten van het postbedrijf om te buigen in de richting van e-commerce.Van brief naar e-commerce
De volumedaling zet zich door bij PostNL. Herna Verhagen verklaarde bij de bekendmaking van de resultaten van het eerste kwartaal van 2018 dat deze daling in lijn is met de verwachtingen. "Zoals verwacht, was ons resultaat in het eerste kwartaal lager dan vorig jaar. We blijven echter goede voortgang maken met onze transformatie naar de aanbieder van postale en logistieke diensten in de Benelux: 42% van onze omzet is nu gerelateerd aan e-commerce," zei de algemeen directeur van PostNL. "Dit geeft aan dat wij op weg zijn met het realiseren van onze ambitie om in 2020 meer dan vijftig procent van onze omzet uit e-commerce te halen."Omzetstijging
De omzet steeg naar 875 miljoen euro. Op het gebied van e-commerce werd een sterke stijging gerealiseerd: van 34 naar 42 procent van de omzet. In het persbericht over de resultaten van het eerste kwartaal van 2018 werd ook concurrentie aangevoerd als reden voor de terugloop in het postvolume. "De volumedaling bij Mail in Nederland zette zich voort conform onze verwachtingen. De belangrijkste reden hiervoor blijft substitutie, maar geholpen door eerdere maatregelen van de ACM, zien we nog steeds toenemende concurrentie van andere postvervoerders."Postdialoog
PostNL schreef ook dat het actief deel nam aan de postdialoog die de Nederlandse overheid heeft geïnitieerd. "De komende weken staat verder overleg gepland. We herhalen dat regelgeving zo spoedig mogelijk moet worden aangepast om een ordelijke en rationele aanpassing van de Nederlandse postmarkt te kunnen faciliteren, en dat consolidatie van partijen binnen de postmarkt onvermijdelijk is."Fusie
Door de snelle omschakeling van de Nederlandse bevolking naar andere methoden van berichtgeving zijn de traditionele brief en het kaartje bijna verdwenen en is de liberalisatie van de postmarkt als mislukt te beschouwen. Er bestaat geen markt meer die groot genoeg is om verdeeld te worden en er zijn slechts twee postbedrijven met een noemenswaardig marktaandeel: PostNL en Sandd. In een artikel in NRC Handelsblad werd daarom gezegd dat het beter was om deze bedrijven te laten fuseren of samen te laten werken, zodat er nog maar één postbode door de straat hoeft te lopen. Ook werd gesuggereerd dat Herna Verhagen, de CEO van PostNL, dit een goed idee vond.Vindt u onze artikelen interessant?
Leest u graag over postzegels?Mis niets: Meld u NU aan en ontvang Gratis onze Filahome Nieuwsbrief Postzegels en Filatelie
Postzegels kopen en verkopen: tips waarmee u geld verdient

Postzegels kopen en verkopen
Meer over postvervoer
PostvervoerPostNL
Leestip
Neem een gratis abonnement op de Filahome nieuwsbrief over postzegels. Een nieuwsbrief met filatelistische tips die elke verzamelaar wil lezen.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij verzamelaars van postzegels
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Nieuwsbrief over Postzegels en Filatelie
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Nieuwsbrief over Postzegels en Filatelie
Verzamelwoede 2

Bekijk: Verzamelwoede 2
Verzamelwoede 3

Bekijk: Verzamelwoede 3