Gepost ... en dan?
Communicatie

Belang van postdienst
Het uit rond 1970 stammende boekje diende om het belangrijke werk van de postdienst uit te leggen aan de Nederlandse samenleving: "Een samenleving zonder communicatie is ondenkbaar. Dat hebben zelfs schrijvers met een rijke fantasie in hun werk tot uitdrukking gebracht." Een paar regels verderop komt het belang van het schrijven aan bod. "Zonder het geschreven woord zou ons van de menselijke historie bitter weinig bekend zijn." Dit vormt de opmaat om te komen tot het belang van de postdienst.Geschiedenis postvervoer
Al ver voor het begin van onze jaartelling was er sprake van georganiseerd postvervoer. In het Perzische Rijk brachten de koeriers de bevelen van koning Darius te paard naar de geadresseerde. In zes dagen legde men de afstand van 2.200 kilometer af tussen Sardes en Susa. Ook de Egyptenaren, de Grieken en de Romeinen hadden een vorm van georganiseerd postvervoer. In de middeleeuwen kwamen de postdiensten in Europa tot wasdom. Het postbedrijf van de adellijke familie Von Thurn und Taxis ontplooide in de meeste Europese landen activiteiten. De adel, de kerk en de handelaren hadden daar veel belang bij.Internationaal
De historicus Wim Blockmans vertelt in zijn studie over het leven van Karel V het een en ander over de importantie van de briefwisseling voor zijn overheersing. Uit de bewaarde correspondentie stelde men vast dat Karel V tijdens zijn veertigjarige regeringsperiode gemiddeld meer dan acht brieven per dag schreef. "Dankzij het poststelsel kostte het in vredestijd en tijdens de zomer niet meer dan twaalf tot veertien dagen om een brief uit Brussel in Toledo te bestellen; in de winter of tijdens oorlogen duurde dat al gauw een maand," schreef Blockmans. "Zoveel tijd was ook nodig over land vanuit Zuid-Duitsland of via de havens van Genua, Barcelona, Santander of Bilbao. Om de zekerheid van de routes te ondervangen, werden soms langs verschillende wegen twee of drie exemplaren van dezelfde brief verzonden."Staatsbedrijf
De veiligheid was nog niet gewaarborgd. De kwaliteit van de postdiensten nam door de eeuwen wel stap voor stap toe. Aan het begin van de negentiende eeuw zag men het economische belang van de post in en werden nagenoeg alle particuliere postdiensten in Europa genationaliseerd. De nationalisatie van alle kleine lokale en grote nationale postdiensten in Nederland vormde het begin van het staatsbedrijf PTT. Aan de diensten van het postbedrijf Thurn und Taxis was geen behoefte meer.Landelijk netwerk
Hierna ging de ontwikkeling snel: er kwam een landelijk netwerk van postroutes en postkantoren, er verschenen postzegels, de post werd nu door de verzender in plaats van de geadresseerde betaald, de staatsbedrijven sloten internationale postverdragen en het dienstenpakket van de posterijen werd uitgebouwd.Geschiedenis
In de uitgave 'Gepost ... en dan?' komt deze geschiedenis niet aan bod. De schrijver sprong van koning Darius naar zijn tijd. Darius zou grote ogen opzetten als hij had kunnen rondkijken in het moderne postbedrijf, "waarbij alleen al in ons land tienduizenden mensen werkzaam zijn." Telex, telefoon, radio en televisie burgerden in. E-mail bestond nog niet. "Toch handhaaft zich naast deze nieuwe, snellere media nog steeds het postverkeer. Groeit met bevolking en welvaart mee. En bewijst daarmee een geheel eigen plaats te hebben verworven in onze steeds ingewikkelder wordende maatschappij."Vindt u onze artikelen interessant?
Leest u graag over postzegels?Mis niets: Lees de belangrijkste artikelen van Filahome in onze reeks Verzamelwoede.
Postzegels kopen en verkopen: tips waarmee u geld verdient

Postzegels kopen en verkopen
Meer postgeschiedenis
PostgeschiedenisVerzamelwoede 4

Bekijk: Verzamelwoede 4
Verzamelwoede 3

Bekijk: Verzamelwoede 3
Verzamelwoede 2

Bekijk: Verzamelwoede 2
Verzamelwoede 1

Bekijk: Verzamelwoede 1