Naposta 2001 in Wuppertal
Postzegeltentoonstelling Naposta

Eerstedagenvelop: Naposta 2001 in Wuppertal, Duitsland
In 2001 organiseerde de Duitse filatelistische bond de postzegeltentoonstelling Naposta 2001 in Wuppertal. Deze filatelistische tentoonstelling begon op 24 mei 2001 en duurde vier dagen. Hieraan werd aandacht geschonken met een envelop met waarde-indruk met een afbeelding van de zweefbaan boven de Wupper in Wuppertal. Het was niet de eerste keer dat Duitsland aandacht schonk aan deze bijzondere manier van stadsvervoer.IJzererts en steenkool
In 1976 verscheen in de Bondsrepubliek een postzegel waarmee de 75e verjaardag van de monorail van de ingenieur Carl Eugen Langen werd gevierd. In 2001 bestond de Wuppertaler Schwebebahn honderd jaar. Op deze envelop uit 2001 ziet u de zweefbaan boven de rivier de Wupper hangen. Op de achtergrond enkele fabriekspijpen: de beschikbaarheid van ijzererts en steenkool zorgde voor een snelle industriële ontwikkeling in de negentiende eeuw. De zweefbaan in Wippertal is net zoals de Eiffeltoren in Parijs een ijzeren constructie. Trams en treinen hebben wielen aan de onderzijde. Bij de zweefbaan in Wuppertal is dit niet het geval. Deze zweeftrein heeft wielen aan de bovenzijde. De zweefbaan werd bedacht door Carl Eugen Langen.Carl Eugen Langen
Ingenieur Carl Eugen Langen (1833-1895) was een zoon van een suikerfabrikant uit Keulen. Na zijn technische opleiding werkte Carl Eugen met zijn broers in het familiebedrijf. In 1864 kwam hij in contact met Nikolaus Otto. Zij werkten samen aan verbeteringen van de motor van de Belf Etienne Lenoir. Otto en Langen richtten de eerste motorfietsenfabriek N.A. Otto & Cie. op. Met een verbeterde gasmotor wonnen zij de eerste prijs op de wereldtentoonstelling van 1867 in Parijs.Het tweetal slaagde er niet in om hun technische vindingen om te zetten in klinkende munt. N.A. Otto & Cie. ging failliet. In latere jaren werkte Carl Eugen Langen voor Deutz A.G., Gottlieb Daimler en Wilhelm Maybach.
Zweefbaan boven de Wupper
In 1894 presenteerde Carl Eugen Langen zijn plan voor de zweefbaan aan de gemeente Wuppertal. Korte tijd later begon men met de bouw. Langen maakte de opening niet meer mee: de zweefbaan werd op 1 maart 1901 geopend. Keizer Wilhelm II was daarbij aanwezig. Hij maakte het eerste officiële ritje mee in de 'Kaiserwagen'.In Wuppertal koos men vanwege ruimtegebrek voor dit vervoermiddel. De industriestad was zeer dicht bebouwd en alleen boven de rivier de Wupper was nog ruimte beschikbaar. De zweefbaan heeft een lengte van 13,3 kilometer. De reizigers kunnen op twintig stations in- of uitstappen. Zij moeten geen hoogtevrees hebben, want ook deze perrons bevinden zich op grote hoogte.
De zweefbaan van Wuppertal is een veilige vervoerswijze. In honderd jaar vond slechts één ongeluk van betekenis plaats. Dit gebeurde op 12 april 1999, toen een treinstel ontspoorde, nadat het op een onderhoudswagen reed. Het treinstel stortte in de rivier: vijf doden en zesenveertig gewonden.
Vindt u onze artikelen interessant?
Leest u graag over postzegels?Mis niets: Lees de belangrijkste artikelen van Filahome in onze reeks Verzamelwoede.
Postzegels kopen en verkopen: tips waarmee u geld verdient

Postzegels kopen en verkopen
Bekijk meer postzegels
Eerstedagenveloppen VerzamelenPostzegels Duitsland
Postzegelsverzamelen op postzegels
Postzegels kopen en verkopen

Postzegels kopen en verkopen
Verzamelwoede 4

Bekijk: Verzamelwoede 4
Verzamelwoede 3

Bekijk: Verzamelwoede 3
Bekijk ook
Verzamelwoede 2Verzamelwoede 1